Vos valt Oehoe aan

Vanmorgen ontving ik een mail uit Denemarken dat de film van de vos online gezet is.
Met nogmaals een zeer hartelijk dankwoord voor de melding en het zien van dit fantastische schouwspel aan Adriana.

Te zien is dat de vos een daadwerkelijke aanval doet. Niet zozeer op de Deense Oehoevrouw, maar de prooien die achter haar liggenΒ zijn het doel.
Het is een kat- en muisspelletje met de electriciteitskast als een strategisch voordeel voor de vos.
Maar de Deense laat zich niet het brood van de plank eten.

– Henriette-

1.867 thoughts on “Vos valt Oehoe aan

  1. M te horen in de Eifel. Heerlijk om ze weer te horen. Klinkt beetje met een overslaande oeh πŸ™‚ Zou er een andere M zijn ??

  2. Op Looduskalender staat een webcam open, volgens mij Estland, vliegen over een mooi rietlandschap vele kraanvogels oven. Heerlijk geluid weer!!

  3. Pul dichtbij te horen in de Eifel…..nog even, dan moet hij/zij echt vertrekken.

  4. Op eenzelfde filmpje van 17/5 zie je dat er een dode bonte kraai in het nest ligt als prooi. De kraaien komen tot vlak bij het nest en vallen zelfs V oehoe aan. Wel lef en ook begrijpelijk.

  5. Te veel eer om me te bedanken. Het filmpje staat naast het beeld van de letse oehoe πŸ˜€

  6. Wauw…. een echte inspectie!! Bleef best lang op het nest. Mooi hem weer te zien….krijg er weer zin in πŸ™‚
    Dank je filmpje Majo….Mooi Mooi!!

  7. Grote kans dat je volgende maand de oehoes in Letland weer kan horen roepen.
    Dat zou vast een beginnetje zijn voor het volgende seizoen. πŸ™‚

  8. Ja Majo, nu de zwarte ooievaars ook zijn vertrokken wordt het wel echt stil 😦

  9. Bij nestkastlive.nl kan je nog een paar kerkuilen volgen.
    Dit voor mensen die echt moeite hebben met afkicken πŸ™‚

  10. Het lijkt er op dat ze weg zijn. Vanochtend zijn er twee weggevlogen, 1 was al eerder weg. Geen flauw idee of ze langer op het nest blijven. En ook geen idee wanneer ze uit het ei kropen. Dan kun je gaan vergelijken. Maar ik heb geen zin om dat na te kijken.
    Het was me het seizoen wel. Voorlopig is het even klaar.

  11. Nog niet bekeken Nel, lijkt alsof de zwarte ooievaar langer op nest blijft dan Witte, of heb ik het mis??

  12. Hahaha, hebben jullie dat filmpje gezien van de kikker, die ontsnapte bij de Estste ooievaars? πŸ™‚

  13. Waait nogal in Estland bij de zwarte ooievaars. Je zou er een beetje zeeziek van worden in die wuivende bomen πŸ™‚

  14. De zwarte ooievaars vliegen af en aan op nest. Op een na. Heeft nog beetje twijfel over die afgrijselijke diepte πŸ™‚

  15. Ach, twee druipnatte zw. ooievaars en Estland. En in Gennep blijven ze nog even terugkomen, de jongen.

  16. In de Eifel bedelende pul te horen op de richel. Helaas doet de cam niet mee πŸ™‚

  17. Als ik het voederen van de zwarte ooievaars zie, nu ze bijna klaar zijn om op eigen wieken uit te vliegen, waarom het nest beperkt wordt in een eerdere fase. Ma en pa moeten ernstig hun best doen het voedsel uit te braken. Het wordt bijna onmogelijk met drie klapwiekende en bedelende jongen voedsel vrij te geven zonder zelf beschadigt te raken. Derde is weer terug op nest. Meer kans op voedsel?

  18. Da’s apart. In Gennep is de hele ooievaarsfamilie weer op het nest. Twee ouders en twee jongen.

  19. Zie op het filmpje dat hij/zij is uitgevlogen. Geheel vrijwillig πŸ™‚

  20. Ik vraag mij af wat er met de derde zwarte ooievaar is gebeurd? Deze is paar dagen geleden verdwenen uit nest. De andere twee zitten nog op nest.

  21. Zweden geeft bij mij al een paar dagen een foutmelding. Bij jullie ook?

  22. Nel,Oehoes kiezen ook wel na enige jaren een nieuwe plek om te broeden. Ben ook heel benieuwd of de Deense voor meer veiligheid kiest volgend jaar. Vanaf het moment de pa su in Ww zijn eigen levende kuiken opat ben ik me meer bewust van het dierlijke en ik vind hem nu minder aaibaar. Toch beetje vreemd omdat je dat voorheen ook wel wist.
    Zowel in Ww. en Do. zit er een su’tje in de kast. Wss het vrouwtje.

  23. Volgens mij komen de Letjes volgend jaar wel weer terug op de buis. En ben ik benieuwd of de Deense weer op dezelfde plek gaat broeden, na de vos. Ik hoop het wel, ze zijn nogal nesttrouw geloof ik. En als die vos nu onder een grote truck komt…. Volgens mij is dat dus ook biologisch bepaald bij ons mensen. Bouwen en verdedigen van goed en have. En have is datgene waar je je hart aan hebt verpand, kinderen, huisdieren, vogeltjes ( ook grote) hoe vernielzuchtig of roofzuchtig ze ook zijn. Daarom gaat houden van katten en vogels ook wel samen, denk ik. Misschien niet helemaal wat je bedoelde wieland, maar goed…

  24. Nel, een goede presentatie van de prooien van de oehoe. Wel een mysterieuze en beetje lugubere muziek erbij. Voedt wel een beetje het idee de roofzucht van de oehoe. Volgens mij is de beleving van een groter dier die een wat meer aaibaarder dier eet de mens meer ontzag en weerstand geeft. Ook weer interessant als mens hoe je ernaar kijkt. Is het voor ons ook biologisch bepaalt?

  25. Dank je Nel πŸ™‚
    Majo, ja het nest in Letland was een feestje om naar te kijken. Pa en ma oehoe hebben dan ook een prachtplek om te wonen. Zou Lotte er zo naar toe willen brengen zodat ze eindelijk een natuurlijker omgeving haar jongen groot kan brengen. Maar goed, dat wens ik ook voor veel mensenkinders. Hoe dan ook, ze heeft wel mooi aan haar behoefte voldaan. Ook dit jaar weer. Pluim voor onze Lotte die de omgeving en inmenging van de mens niet zelf kan beΓ―nvloeden.
    In Zweden heb ik prachtige plaatjes kunnen schieten. Een pul op de nestkast bij ondergaande zon. Zal proberen de foto te downloaden. De Zweedse zijn nu in beeld bij de oude houtstapeling, zitten twee pullen. Mooi!! Duurde even voor ze de pullen weer in beeld brengen. Anders dan voorgaande jaren waar ze de pullen bleven volgen. Ziet er ook daar gezond en fit uit. Waar de derde is ?

  26. Ik ben het met je eens Wieland.
    In het begin van het seizoen leek het erop dat we een op zweden na geen oehoes te zien zouden krijgen. Toen was er ineens het prachtige boomnest in Letland. Denemarken kwam ook ineens in de lucht. De Eifel heeft dit jaar wat mij betreft voor spek en bonen mee gedaan omdat je daar geen natuurlijke ontwikkeling van een nest ziet. Tja.. Denemarken was niet leuk om te zien maar wel zoals het er in de natuur aan toe gaat. We moeten dan maar aan ouwe Heinzl denken die 11 vossenpupjes op het nest bracht. Mij absolute favoriet was dit jaar Letland.
    Ik heb genoten van dat nest!!! Ik hoop dat we er volgend jaar weer kunnen kijken en dat het dan net zo mooi zal gaan als dit jaar. Helaas kunnen we daar geen garantie op krijgen πŸ™‚

    Tenslotte nog een dienstmededeling voor de mensen die soms in het oehoekwartier komen.
    Tinychat heeft alles veranderd dus je hebt de neiging te denken dat je verkeerd zit.
    Dat is dus niet zo, het is alleen even wennen πŸ™‚

  27. Overal weer rustig zo na het seizoen. Blijft voor ons weer beetje lege nestgevoel. Wat ook overblijft is toch ook wel een mooi succesvol nest dit jaar buiten de belevenissen in Denemarken. Hoewel dat ook weer puur natuur is en laat ook weer duidelijk zien dat het in de natuur “eten of gegeten worden’ het dagelijkse leven er zo uit ziet. Heb met zeer veel genoegen kunnen kijken naar de nesten. Mijn dank aan allen die dit mogelijk maken, Dank!!

  28. Nel, was tijdje geleden nog erger met spinnen rag. V kwam in de kast en liep er gewoon doorheen πŸ™‚

  29. aaah, net een grote bonte specht in Letland. Bij gebrek aan een oehoe is het ook leuk πŸ™‚

  30. De nestkast in WW is net een spookhuis geworden. Overal spinnewebgordijnen. Je kunt zo de met lakens bedekte meubelen erbij denken. En in Zweden moet ik elke keer denken aan “na de apocalyps”. Die verroeste machines en het enige leven zijn af en toe de oehoes. Ja, het loopt allemaal af. Ik word helemaal weemoedig. πŸ˜‰

  31. Ik kan al heel erg lang het oehoenest niet meer zien via loodus maar wel via yt


    hier heb je de link πŸ™‚

  32. Kan bij de Looduskalender het oehoenest niet meer zien? Jullie wel??

  33. vanavond waren in Letland bedelende kuiken(s) te horen. Ze waren niet heel dichtbij

  34. Al paar dagen erg rustig in de Eifel en Zweden. Geen oehoetjes te zien! Wens ze een behouden vaart πŸ™‚

  35. Als ik eerlijk ben, ben ik blij om een nestje echte karekieten te zien! Zonder een bully van een koekoeksjong. Hoe de koekoek ooit deze optie heeft bedacht is toch ook wel heel uitzonderlijk voor een vogel.

  36. In Zweden vliegen de pullen nog krachtig en fit rond in de groeve.

  37. hij heeft het heel druk met het strippen van een oude veer πŸ™‚

  38. een van de kuikens in de eifel op het oude nest. Hij ziet er eigenlijk best wel goed uit.

  39. Karekiet brengt een nieuwe eierschaal uit nest. 2 of 3 jongen ?

  40. In het 2e nest van de kleine karekiet is er een kuiken uit ei. Pa kwam net even een vliegje brengen πŸ™‚

  41. De karekiet is rond deze tijd druk in gesprek met? Hoor plonsen in water. Goed gesprek met de kikker?? Hoor ze volop kwaken als antwoord. Ook de eenden laten zich horen. Als je geen nachtkijkers hebt moeten de nachten toch vrij onveilig voelen. Maar mss is dat voelen meer een menselijk gebeuren πŸ™‚

  42. Pul in Eifel tijdje in oude nest. Lotte net op de richel met muis. Vogel was al gevlogen.

  43. ov is een wonderlijke vogel. Mooi, maar moeilijk te begrijpen als mens.

  44. Jeetje zie nu beelden van de zwarte ooievaar. Ook zij selecteren hun jongen…bah bah gooien gewoon 4e buiten het nest 😦 Het is de natuur…zeker maar toch! Je zult het kind maar wezen……

Geef een reactie

