De prooien van de Deense webcamoehoes

deensoz2014
Vorig jaar hebben wij niet alleen de Duitse webcamoehoes gevolgd, maar de Deense eveneens. Verfrissend en verrassend met weer heel andere prooien en gedragingen dan we gewend zijn.

Ondanks dat de beelden regelmatig wat stoffig waren en door blikseminslag de camera een tijdje offline was, is er toch een respectabele prooienlijst uit gekomen.
Twee jongen zijn er uiteindelijk grootgebracht, daar waar er 3 eieren in beginsel gezien zijn door sommigen. Op 24 april werd echter een prooi gezien, dat door enkele mensen als een dood Oehoe kuiken werd waargenomen.

Met stip bovenaan de Rat. En als goede tweede de Meerkoet. We zagen dat de Deense Oehoevrouw niet zo gecharmeerd was van de Meerkoeten. Zij verwijderde ze met regelmaat uit het depot en vloog ermee weg. Wat oehoemannen dan wel weer gemeen hebben met elkaar……De Deense oehoeman kwam er net zo hard mee terug.

De lijst:

Rat – 43
Meerkoet – 11
Muis – 8
Prooi onbekend – 6
Egel – 4
Houtduif – 3
Vogel onbekend – 2
Eend – 2
Eendenpul – 2
Knaagdier onbekend – 1
Waterhoen – 1
Woelrat – 1
En als laatste de puzelprooi. De prooi leek niet intact en er werden gespleten hoeven gezien. Muskusrat werd geopperd, maar ook het achterlijf van een reekalf.

– Henriette –

875 thoughts on “De prooien van de Deense webcamoehoes

  1. Ze ligt nu ruim een half uur te roepen en er komt maar niks. ’t Is toch wat! ;-(
    Ik hoop dat ze alsnog wat krijgt. Ik ben weg. Prettig Pasen iedereen.

  2. H2 komt kijken en blijft paar meter van nest staan? en vertrekt weer? Wat kwam hij doen?

  3. Bijzonder dat ze de rat niet van H aannam. Of zij had hem eerder gekregen en verstopt waarna H hem weer op nest bracht. Zie je ook bij de Deense.

  4. Lotte terug. Onduidelijk of ze haar rat heeft weten te bemachtigen.

  5. H2 komt met rat op nest. Neemt hem echter ook weer mee? Lotte blijft gewoon zitten. Zal wel geen honger hebben.

  6. oeps. komt H2 met een flinke rat. Hij laat hrm even voor Lotte haar snavel bengelen en hij neemt hem gelijk weer zelf mee!!!!

  7. Lotte ook weer terug van weggeweest. H2 op achtergrond te horen.

  8. De nesten van prieelvogels zijn inderdaad spectaculair.
    Ik heb nog een mooie gevonden. De vogel maakt werkelijk waar een knoop in zijn strengetje. En als er niet al te snel een vrouwtje in komt maken ze de oude los en beginnen gewoon weer opnieuw. Wat een kerels πŸ˜ƒ

  9. Hahaha HenriΓ«tte, als zij ze zo keurig rangschikt, zal ze ook wel de oudste eerst nemen en mooi met de klok mee, denk ik. Wat me ook opviel, dat de meeste lemmingen met hun lichtere buikje naar boven lagen, minder snel te zien in een betrekkelijk witte omgeving?

  10. Leuk zou zijn om te weten of ze de lemmingen random uit de voorraad pakt om te eten/voeren ….of pakt ze ze netjes met de klok mee πŸ˜‰

  11. Tja, de koekoek maakt het natuurlijk het bontst. Gisteren zag ik die uitzending over gieren, die bouwen hun nest, tegen zéér steile kliffen, van hun eigen uitwerpselen (worden trouwens ernstig bedreigd door vergiftiging). Het meest wonderlijke vind ik wel de prieelvogel, niet alleen de vorm van het nest maar dan, om vrouwlief te behagen, de versierselen in dezelfde kleur. De sneeuwuil kan dit misschien doen omdat het overwegend koud is, de krans blijft dus wel lang “vers”. Vreemd dat ze niet bang is voor “”voedselkapers”, die nodigt ze eigenlijk uit om te komen eten. Ben benieuwd HenriΓ«tte wat je nog meer gaat ontdekken. Het lijkt ook of het nest van de Deense verder naar achter ligt en dieper is, zou het mannetje met de blauwe pet wat voorwerk hebben verricht n.a.v. de valpartij van een van de kuuks vorig jaar?

  12. Dat zou wel heel mooi zijn een sneeuwuil te volgen. Ik blijf bij voedselvoorziening binnen snavelbereik. De prooien zijn langer houdbaar door lagere temperaturen. Ze broeden in koude, weidse gebieden. Veelal in IJsland heb ik begrepen. Weinig bomen of bos, solitair in open vlakte, daardoor kwetsbaar. Je kunt wel spreken van nestbouw, vind ik.

  13. sommige vogels vertikken het om zelf een nest te bouwen. De sneeuwuil heeft denk ik handig gebruik gemaakt van alle prooien. Als ze honger krijgt zal ze toch van de krans moeten eten. Geen idee dus of het idd met nestbouw te maken heeft.
    Ik mis op deze krans wel de chocolaatjes en de toefjes slagroom πŸ™‚

  14. Toen ik die foto zag zette mij dat ook aan het denken. Waarom rondom de rand van het nest die prooien neerleggen ? Ik durf zelfs ze zeggen…rangschikken. Ik denk dat het toch enigszins te maken heeft met een soort van nestbouw. De sneeuwuil en ook de Oehoe graven een kuiltje. Ze verwijderen daaruit de storende takken en steentjes. In plaats van materiaal aanbrengen, verwijderen ze. En in plaats van omhoog werken, graven ze zich in. Die krans lijkt me niet per ongeluk zo zijn ontstaan. De prooien zijn zo neergelegd. Ik denk door de broedende Vrouw. Door die krans heeft ze feitelijk haar kuil wat dieper gemaakt……haar nest. Ik denk dan ook aan een soort vorm van nestbouw. Dit hele krans gebeuren zet mij wel weer verder aan het denken. Want als een sneeuwuil hiertoe in staat is…..waarom bouwt ze dan geen rand van ander materiaal. Met andere woorden….waarom bouwen sommige vogels uberhaupt geen nest ?

  15. Haha, het lijkt wel of de Zweedse dame in een emmer zit… πŸ˜‰

  16. Leuk Henriette! Hoe krijgt ze het zo mooi voorelkaar β™₯ Nog een klein weekje, en dan komt (als het goed is) het 1e ei van Lotte uit… En voor iedereen: hele fijne paasdagen! πŸ™‚ β™₯

  17. poeh! Aan voedsel geen gebrek daar. en vrouw maar roepen: Breng me meer!!

  18. In de natuur heeft alles een functie, zou dat mooie rangschikken van de prooien te maken hebben met het bederven/koelen ervan. Het spreiden lijkt ook goed te koelen en binnen hand/snavelbereik? Niet stukje verder, dat geeft meer risico. Lotte kon ook de verschillende prooien verdelen in haar koelkast. In bepaalde fase van groei van de jongen dus meer eten zag je dat minder. Hoewel ik dat ook zie bij de Zweedse. Verschillende prooien in verschillende hoeken van de nestkist. Is dat voor behoud van prooien?

  19. Een prachtig beeld hoe sterk de drang kan zijn in de natuur om te overleven. Schitterend eigenlijk die instinctieve reactie. Een kunstwerk als je het beeld ziet.

  20. Nou ja zeg!! Een krans van voedsel, dus leven. Krachtige drang naar succesvolle en overleving. Kan te maken hebben met overvloed van prooi op dat moment. En weinig concurrentie in gebied, prooien te over. Maar zeg nou zelf, dit is een rijke dis. Uit een gegoede familie? In ieder geval een goede start. Doet mij wel wat pijn in mijn hart als ik denk aan de strubbelingen van Lotte afgelopen jaren om haar jongen te voeden.

  21. Het is een waar feest om in de ochtendzon de Zweedse fam. te zien. Ze stappen al lustig rond. Knabbelen aan prooien en moeke aan de kuuks of pullen al. Een bijzonder tafereel. V heeft een ring zie ik nu, links. Zo’n kanjer met uitstulping.

  22. oh ja te laat! Is niet zo erg. Hoop dat er botjes in de staart zitten. Kan ik hem in zijn totaal construeren. Lijkt mij prachtig. Zo leeft hij toch nog beetje door πŸ™‚

  23. Dan was het een zwangere, het had een dikke buik. Of de prooi was al wat ouder, dan zwelt de buik als eerste op. Voor de kleuring zou het goed kunnen. Ze trok iets langs van de prooi af waar ze schijnbaar niets mee kon, dan zou dat de staart kunnen zijn. die was idd donker.

    Lotte vertrokken, hoor ze op achtergrond.

  24. Oh ja, de egelpet. Die moet echt uit het sloop. Ga ik dit weekend doen.
    Ben benieuwd wat er van jouw eekhoorn terecht komt. Die staart zal ontharen onder de grond. Van een preparateur heb ik begrepen dat hij niets doet aan staarten. Gewoon op laten drogen. Tjeempie, sorry dat ik dat je dat niet eerder heb gezegd.

  25. Over die marmot…..ik heb even aan Kalle gevraagd wat hij er in ziet. Hij zegt een eekhoorn. Wat denk jij Wieland ?

  26. Hoe is het afgelopen met je egel-petje Henriette ??
    Heb mijn eekhoorntje in een sloop begraven. Over 2 a 3 maanden uitgraven en in elkaar puzzelen. Heb het staartje er maar bijgedaan.

  27. Als ik een uilskuiken was wilde ik in nest van de Zweedse uit het ei kruipen. Moeke frot heerlijk tussen de veren van jong, genoeg te eten tot het je oor- gaten uitkomt en plek zat. Dan die bossen daar mmmm

  28. Heeee een gouden tip Henriette! Roep maar niet te hard anders wordt de Oehoe jacht ingezet. Wat denk je van nestmateriaal of gelijk maar nestkast op je kale kop, plek zat!

  29. Ik zie een errrrig lange staart bij de Zweedse. Rat met witte buik?? Nooit van gehoord! Vast de volgende prooi. Deze is kleiner en bruin op de buik. Die hebben voor het paasweekend wel genoeg gehad πŸ™‚

  30. Ah dan toch een positieve reactie vanuit het publiek. Een geschenk uit de hemel, voor de kerk dan πŸ™‚ Die paring haha…. je had gelijk Henriette. Zo doen ze dat.

  31. Zweedse kuikens proberen zelf al te eten en kijken nieuwsgierig waar moeder naartoe loopt. Beetje wankel allemaal, maar toch begin is er.
    De prooi was een moeilijk te identificeren geval, vacht op rug donker bruin, buik en keel wit, groter dan een forse rat.

  32. Zweedse vergrijpt zich weer aan behoorlijke marmotachtige. Goed jaar wss. Witte buikstreek inc. onderkaak.

  33. Hoor iemand in de groeve WW rustig steentjes kloppen. Het klinkt alsof hij/zij in de groeve staat.

  34. Geen bijzonderheden te melden. Dames blijven rustig zitten buiten de nodige uitstapjes in de nacht.

  35. Wat gaat het toch snel. In Zweden zit een kuuk te fixeren of z’n leven er van afhangt. Met heldere oogjes de wereld in te kijken. πŸ˜‰

  36. 06.04 En weer terug. Misschien een muis verschalkt. Ik zag haar al zo loeren naar iets op de richel.

  37. 06.03 Lotte vertrekt.
    En het Wilhelmus weer eens gehoord. Op radio 5.

  38. Mogge. Wat heeft het toch iets aandoenlijks, beide dames zo op de eitjes te zien zitten. Momenteel zo rustig en wachtend op…

  39. @Kloek 19.45
    We zijn nog niet echt begonnen Kloek. Als de eieren uitkomen en de prooien worden aangevoerd. Wat en welke prooien is bv interessant.

  40. Ik vind de Zweedse een hele echte theemuts, de Deense is een schoonheid (hΓ© Bas) en Lotte is gewoon Lotte. Heb ze allemaal weer eens goed in me opgenomen. Het zijn werkelijk, PLAATJES van vogels. Wanneer beginnen we bij de Deense, of zijn we al begonnen en heb ik dat gemist?

  41. Lotte moet maar niet van de eieren afgaan. Die waaien dan gelijk weg.

  42. Lotte zet van genot haar pluimen voor de verandering eens echt rechtop en roept dat het allemaal geweldig aanvoelt πŸ™‚

  43. De Steenuiltje zitten lekker en liefdevol te frotten terwijl de storm om hun kotje waait, mooi, mooi! Lente met een vleugje herfst πŸ™‚ Heerlijk!

  44. Prachtig beeld in Zweden. Hok vol prooi, murmeltieren, kuikens lekker tegen elkaar en moeder aan het zonnebaden in ochtendzon en eindelijk even allen. Begrijp haar wel.

  45. Oeps, bericht over Deense. Krijg je d’r van. haal je op den duur alles door elkaar.
    Overigens heerlijk die storm en dan nog sneeuw in Denemarken. Wat wil je nog meer πŸ™‚

  46. Denk dat de tak door de zwaarte van de sneeuw naar beneden zakte. Hij komt nu langzaam weer omhoog en nest weer goed zichtbaar.

    Of ze heeft manlief duidelijk gemaakt nog geen prooien op nest te brengen of ze heeft honger. Afgelopen nachten weinig activiteit gezien.

  47. Geniet ervan Cenoriva πŸ™‚

    Zweedse kuiken groeien als kool. Zitten al even alleen op nest.

  48. Begrijpelijk Cenoriva dat je geen tijd hebt. Heel veel succes en geniet van de momentjes die je wel kan kijken!

  49. Dus je hebt het nog steeds druk Cenoriva. Ik vermoedde dat wel, maar een balletje opgegooid is snel gedaan. Goed om wat van je te horen en als je in de Eifel geweest bent…

  50. Ahh lief je reactie Cenoriva, toi toi toi met je leven. Wie weet vind je toch nog een gaatje, plekje op de bank blijft altijd bezet voor je, sterkte meid.

  51. Ha Kloek, overdag heb ik totaal geen problemen, eigenlijk tot donker niet maar in de nacht zou i k een beetje de lege uurtjes op willen vullen, geen rooster maar wanneer iedereen zegt wanneer ze kunnen kijken ben ik er voor. Dan zet ik mijn wekker er op en ga vroeg slapen. Ben ook de jongste niet meer maar wil wel meedoen.

  52. Hallo Allemaal,

    Lief dat jullie nog aan me denken πŸ™‚ en nee, ik ga geen onderzoek doen bij de Deense, sorry.
    Zou het wel willen, maar de tijd ontbreekt me.
    Het is druk met een 8 en 9 jarige in huis, waarvan er ook nog eentje de eerste H.Communie gaat doen in mei. Dan nog een kleindochter van 2, waar ik regelmatig op pas, en een vierde kleinkind dat verwacht wordt midden mei.
    Als het mogelijk is geniet ik van de oehoe’s in Oklahoma, en Lotte natuurlijk. Snel hoop ik weer eens een bezoekje aan de Eifel te kunnen brengen.
    De slechtvalk boeit me dit jaar ook, en Zweden bezoek ik iedere dag even. De Deense kijk ik praktisch nooit, moet ik even instellen bij mijn startpagina’s.
    Jullie volg ik zo voor en na ook , zoals jullie merken πŸ˜‰

    Ik wens jullie allemaal een fijn oehoe seizoen, en succes met OZ bij de Deense.

    Groetjes, Cenoriva

Geef een reactie

