Oehoe in de bajes

* Een gastbijdrage van Bas.

oehoe in bajesUhu nach Verkehrsunfall in Gefängnis

Nach einer Kollision mit einem Auto verbringt der seltene Vogel den Rest der Nacht in einer Gewahrsamszelle und erholt sich von dem Schreck. Wie schwer die Verletzungen des Uhus sind, kann erst nach einer Untersuchung durch einen Tierarzt geklärt werden.

Bron:  http://saalfeld.thueringer-allgemeine.de/web/lokal/leben/blaulicht/detail/-/specific/Uhu-nach-Verkehrsunfall-in-Gefaengnis-485152361

Zal de bestuurder van de auto in het vervolg beter opletten, of is het de Oehoe aan te rekenen dat ze met elkaar in botsing kwamen? De Oehoe kreeg voor straf een nachtje cel. Waarschijnlijk is het de eerste Oehoe ooit, die op deze manier een nachtje in de cel heeft doorgebracht.
De Oehoe heeft duidelijk een flinke klap gehad, te zien aan het slordige verenpak. Maar gelukkig is het ongeluk voor de Oehoe met een sisser afgelopen en is deze voor de zekerheid de volgende dag door een dierenarts nagekeken op eventuele verwondingen.

Op Internet kwam ik dit artikel tegen en was blij te lezen dat de Oehoe kon ontsnappen aan de dood. Helaas is een botsing met verkeer nog een veel voorkomende doodsoorzaak bij Oehoes en andere vogels. Een belangrijke vraag is dan ook, is dit te voorkomen en zo ja, hoe?
Een rood driehoekig waarschuwingsbord langs de weg met daarop een laag vliegende Oehoe, of snelheidsvermindering op stukken waar de Oehoe broedt, of meer straatverlichting? ….

Het probleem zit hem deels bij de Oehoe, want deze is geen hoogvlieger, maar een laagvlieger. Op dezelfde wijze jagen ze namelijk ook, laagvliegend over de grond om hun prooi te grijpen. Het is hun manier waarop ze zich verplaatsen. De kans dat een Oehoe onderweg een auto tegenkomt en daar tegenaan botst, is dus reëel.

De kunst is dus om of de autobestuurder alert te maken dat er een Oehoe kan overvliegen, zoals dat bijvoorbeeld in het oosten van het land gebeurt met groot overstekend wild, met reeën en herten. Of ervoor te zorgen dat de Oehoe niet zo laag vliegt, maar iets hoger. Dit kan bijvoorbeeld door struiken langs de kant van de weg te planten, of nog beter, bomen langs de kant van de weg.
Als ze zich dan verplaatsen, vliegen ze in eerste instantie hoger, en vliegen ze over het verkeer heen.

De Duitsers hebben over dit probleem nagedacht en kwamen tot een mooie oplossing. “Als U en de Oehoe voorbij flitsen, dan flitsen wij terug.”

Klik op de link voor deze lumineuze oplossing:
http://www.t-online.de/auto/news/id_56680994/strassenverkehr-radarfalle-zum-uhu-schutz-geht-wieder-in-betrieb.html

– Bas –

471 thoughts on “Oehoe in de bajes

  1. Ik hoor nu weer een man roepen. Deze klinkt toch anders als voorheen. Ouder, dieper, als je dat al van een oehoeroep kunt zeggen.

  2. Yep Majo, duidelijk geval van Heinzle-ites. Kwalijke aandoening van mannelijke uilen in het nestelstadium. Kan worden aangemerkt als levensbedreigend voor moeder en kind door een volstrekt onverantwoordelijke houding van vader uil. Bovengenoemde gegevens en bewijsmateriaal werden verkregen uit recent onderzoek.

  3. Precies. Het halen van een “pakje shag” en vervolgens met een bos bloemen (vos) na vele dagen weer om de berg komen zeilen 🙂

  4. Tja…… Ook een ouwe oehoe lust nog wel een groen blaadje .
    Die krijg je niet door stilletjes in een hoekje te zitten 🙂
    De tijd zal het idd leren. Als hij bij het uitkomen van het 1e ei ,M zich niet meer laat zien totdat het kuiken er bijna aan onderdoor gaat, weten we dat het Heinzl is 🙂

  5. Op de foto van Piety zie ik 2 teken op het linkeroog. Maar voor een volgend bezoek is dat al geen aanwijzing meer. Eenmaal vol met bloed laten ze los en zijn verdwenen…of hebben nieuwe opgelopen die op een andere plek zitten.

  6. Het was Links met de L van Lotte, en Rechts met de R van …..uhhhh….denk…..verzin….robuuste vossenvanger. In het huidige geval met de R van Rapunzel of Repelsteeltje. Niemand weet, niemand weet dat ik………….heet.
    De Oehoe op de foto van Piety is overduidelijk een Man. Maar of het Heinzl is kan ik niet met zekerheid zeggen. Heinzl is nooit veel voor de camera verschenen na bewezen diensten. En ook Oehoes veranderen, worden ouder, en het uiterlijk gaat daarin mee. Gedrag blijft echter gelijk. Mocht deze Man toch Heinzl zijn, gaan we dat snel genoeg genoeg herkennen tijdens de broed- en jongenperiode aan zijn gedrag. Ook met een nieuwe vrouw, dat heeft hij eerder bewezen, zal het gedrag niet of nauwelijks veranderen in die periode. Edoch, deze Man slooft zich behoorlijk uit. Heinzl kennen we als “gesneden koek die balstserij en, oehoe vrouw in het bakkie met een enkele aanwijzerij”. Maar wat ik al eerder suggereerde……misschien holt hij wat harder bij het zien van een nieuw oehoesmoeltje, maar zal zeer zeker terugvallen in oud gedrag als de buit binnen is. Voor nu is het dus moeilijk in te schatten, maar straks kan beter (aan zekerheid grenzende) gezien worden of het hem wel of niet is. Mits….broeden voor camera enzo.

  7. Dank u mevrouw Kagoe 🙂
    Dan is het wel heel waarschijnlijk dat het Heinzl is
    Degene die nu zit te roepen klinkt ook wel heel erg als Heinzl.
    En nu begin ik er ook van overtuigd te raken dat Lotte nog wel degelijk in de buurt is 🙂

  8. 18:29 Ik tref een vrouwen lokroepend mannetje aan vlakbij het nest;-). Niet te zien, maar wel goed te horen.

  9. Zag bij de zogenaamde nieuwe Man ook al eerder dat zijn ogen wat rafelig lijken. Denk zelf dat het komt door kleurverschil van lichtere en donkere veertjes rond zijn ogen. Vroeg mij ook af of het teken kunnen zijn?

  10. Het was gisteren iig een man die op het nest was. Als ik op het geluid af moet gaan denk ik ook dat het Heinzl was. Toch weet ik het niet zeker. Hij knijpt zo raar met zijn ogen.Dat herken ik niet zo erg. Het is schandalig dat ik het vergeten ben maar had Heinzl nou een ring links of rechts?

  11. Ik kom met nog een been, om de verwarring groter te maken 🙂

    Ik denk dat het Heinzl was, gisteravond op het nest.
    Als je Wieland’s screenprint van 19.38 bekijkt dan zie je dat de lichte streep niet doorloopt, het wordt iets boven het oog onderbroken.
    Kijk je vervolgens naar Wieland’s screenprint van 23 sept. 19.39 uur, dan zie je de lichte lijn doorlopen.
    Maar het kan ook zijn dat M. zich niet goed gekamd had voordat ie in de spotlights ging staan.

    Als het idd Heinzl was gisteren dan heeft ie mij getackled ..daar ging mijn been..wat betreft mijn uitspraak dat ie met rechtopstaande pluimen roept. 🙂

  12. Naar wie kijken we nu? Oehoe (man) met donkere wangen en ring aan rechter poot.

    Henriette, heb jij enig idee?

  13. Nee, ik ook niet Wieland. Maar we wachten af het af.
    Ja ik heb ook tijdens koefnoen al vreselijk moeten lachen. Dit moest ik gewoon delen met anderen 🙂

  14. Majo: ik lag gisterenavond al in een deuk, en nu weer!! Te gek om het filmpje nog eens te zien, het zet je wel aan het nadenken….toch???

  15. haha kostelijk filmpje Majo!! ja, zo stel ik mij dat voor in de toekomst. Moet je toch niet aan denken.

  16. voor degene die genoeg fantasie hebben valt er nu een vage close up van M oehoe te zien

  17. Utrecht lijkt mij ook wel heel centraal. Voor openbaar vervoergangers is het ook heel erg bereikbaar.

  18. Mocht het zover komen dat de samenkomst vorderingen maakt en gaat lukken, denk ik dat het goed is om overige details, zoals lokatie en datum, elders te bespreken. Dat kan via een op te zetten mailaccount of, nog beter en directer, via het oehoekwartier. Ik denk eerst maar eens inventariseren wie wil en kan ?
    Ik begrijp uit vorige reacties – Nel, Wieland, Majo, Kagoe, Bas, en ik ? Welke oehoefan sluit nog meer aan ?

  19. Wat betreft de samenkomst….ik zie Utrecht als goed centraal punt. Goed bereikbaar met openbaar vervoer. Eventueel ontmoetingspunt zou een horeca gelegenheid kunnen zijn. Als mensen niet afhankelijk zijn van openbaar vervoer zou een ander centraal punt ook nog kunnen waar iemand een prive ruimte heeft waar de samenkomst kan plaatsvinden. Dan zijn meerdere leukigheden mogelijk, zoals een oehoelezing.

  20. Ik ben niet de enige die al een paar jaar het idee heeft dat we deze kant op gaan 😀

  21. Ha Nel, Wat ben jij in een narigheid beland zeg!!
    Heel veel sterkte en word maar gauw beter,
    Leuk dat we nu weer wat van je kunnen lezen!!

  22. De liefjes hebben kennelijk besloten dat Hij een keuze moet maken.
    Tot die tijd reageren ze niet meer op hem 🙂

  23. Hoi Majo, Kagoe enz, was ik weer. PCding gevonden, zonder geluid helaas. Mooie archieffoto van gister. Maar inderdaad helemaal niet Lottig. Zover als ik het met mijn lekenoog kan zien.
    Een locatie midden in het land, dichterbij Noord-Zuidholland dan Gelderland prima. Weet nog niet wanneer ik reisvaardig ben. Laat het jullie t.z.t. wel weten.

  24. Hoi Majo, fijn je weer te lezen.
    Kangoe, midden van het land prima! Of bij iemand in de buurt die het minst kan reizen? Spanje niet meegerekend 🙂

  25. Volgens mij laat Lotte de hele soap aan haar voorbij gaan en kiest ze voor het nest van dit jaar. Kan ze in alle anonimiteit haar kuuks grootbrengen. Ze moet Heinzl nog wel tot de orde roepen: “denk erom, je gaat niet vreemd!!”

  26. Ok, dan hebben we dus Lotte die geen ring heeft, de ook ongeringde V. van vanavond en een V. met een ring om de linkerpoot, plus Heinzl en een andere M. die allebei een ring om de rechterpoot hebben….

    Pffff,..begint echt een soap te worden. Ik ga even een zak chips erbij halen 🙂

  27. Bij de beelden van 2011 zie je dat Lotte bruine wangen heeft en Heinzl grijze wangen. Misschien is dit een beetje een houvast om te kunnen zien wie nou wie is.

  28. Het is Lotte niet. Ze heeft een hele andere uitdrukking in haar snoet.
    Het is dezelfde uil als vanavond

  29. In het archief van vandaag, 19.33 uur, staat een mooie foto. Zeg het maar, wie is het,..ik kan het niet meer bijbenen..;-)

  30. Even wat plaatjes om te vergelijken wat/wie we nou zien.
    Deze uil hebben we afgelopen week gezien. Volgens Henriette een M (lijkt er wel op). Deze heeft een ring rechts.

    Dan komt er een tweede uil, lijkt V maar is dit Lotte?? Ze heeft al en toe wel die krakerige roep. Geen ring!

    Ze lijkt donkerder dan Lotte. Ze stapte wat aarzelend richting nest waar ik wel weer Lotte zag.

  31. Ja hoor Kagoe. best wel. Ik heb slechts 1 maal in de verte een oehoe gehoord. Maar dat is toch al heel wat vind ik 🙂

  32. Hoi Majo, geslaagde vakantie gehad?

    Jammer dat we zojuist niet beide oehoes in beeld hadden 😦

  33. Het lijkt alsof zijn linkeroog niet helemaal goed is. Hij knijpt er wel heel erg mee

  34. Ha dat is mooi. Ik ben net terug van vakantie en gelijk een uil op het nest.
    Naar mijn bescheiden mening hoor ik 2 dames in de verte. 1 nieuwe V en Lotte.
    Deze uil op het nest klinkt iig als Heinzl

  35. Waar denken we aan bij een “centrale plaats” voor een bijeenkomst? Ik aan N- en Z. Holland en provincie Utrecht.

  36. Overigens was er in de vroege ochtend weer een uil op het nest. Liep echter niet door in het nest en vertrok ook vrij snel weer. M/V piepte net stukje in beeld, dacht dat het dezelfde was die we eerder deze week zagen. Met een wat donkere oogvlakken en scherpere belijning in het gezicht.

  37. Nel, we houden de stand bij voor jou 😉
    Tot later………..lees je graag weer.

  38. Denk je het door te hebben, gooit ene mevr. H. te X. weer roehoet in het eten. En bijbenen… allang niet meer. 😉 Dit is mijn laatste bericht vanaf deze locatie. Morgen ben ik elders en weet niet of ze daar een PCding hebben. Maar ik blijf het volgen.

  39. Zucht Henriette…. ja de ring deze week zat idd rechts. Nieuwe V of M we gaan het zien 🙂
    ps; kunnen we het nog bijbenen? wel het goeie been he 😉

  40. Ja Nel, heel bijzonder he! Ben wel blij te lezen dat er met Lotte, voor zover, niets bijzonders is voorgevallen.

  41. Het bericht is of foutief, of verwijst naar eerdere beelden. Hoe dan ook, meerdere partijen worden nu op het verkeerde been gezet 😉
    Links is waar je duim naar binnen wijst en rechts andersom 😉 De jongen dragen de ring links. Laatst was er een oehoevrouw te zien met de ring links. Zij riep. De jongen zijn nog niet oud genoeg daarvoor. Dit was dus geen jong. De oehoe van de week had een ring rechts. Deze riep ook en was mannelijk.
    Met andere woorden…..we zien volwassen oehoes.

  42. Dan zou het toch de jongste van Lotte kunnen zijn, Wieland. Dat was een weibchen. Dit is toch wel een heel interessant verloop van de Eifel soap. Wist niet dat dit kon gebeuren. Elke dag iets nieuws. 🙂

  43. Lieve vrienden, wil best de reunie organiseren, echt wel! Erg leuk om elkaar te zien en onze ervaringen te delen. Kan dit natuurlijk niet alleen. Denk dat het succesvol voor iedereen kan zijn als we samen bedenken hoe en waar. Niet iedereen is in de gelegenheid om te reizen en kosten te maken. Dus laten we iets bedenken dat voor eenieder haalbaar is. We kunnen zelf voor natje en droogje zorgen bv. Een centrale plaats kiezen, carpoolen en fysiek voor ieder haalbaar wat betreft interessant plekje.
    Dus barst maar los 🙂

  44. Bericht van Stefan.

    ” Fühlt sich einer der Jungvögel schon erwachsen und kratzt in der Mulde und verhält sich wie ein Brutvogel? Oder ist die originale Lotte gar durch ein anderes Weibchen ersetzt worden? Duldet Lotte ein anderes Weibchen im Nest? Kaum vorstellbar.

    Während der Herbstbalz in den kommenden Monaten werden wir mehr herausfinden. Möglicherweise werden die Junguhus, falls sie mit der selbstständigen Ernährung nicht klar kommen, ins Elternrevier zurückkehren um dort noch einmal Nahrung zu bekommen. Mit dem guten Mikrofon können wir vieles akustisch “beobachten”.

    Mss verklaart dit de overeenkomst met roepen van Lotte? En reageert Lotte daarom niet?
    Wel bijzonder allemaal. We gaan het beleven 🙂

  45. Beste mensen, het kan toch niet zo zijn dat ik mij zo vergis in roepen?? Dat nestzitten, krabben, koeren doet een fatsoenlijke man niet. Geloof er niks van. Het blijft spannend. We zullen zien!

    Euh Henriette, bijeenkmst regelen, ikke?? Weet ik niks van!

  46. als je in het archief kijkt, op 16 januari 2013, dan zie je daar een mooie close up van Heinzl. Die kop daar vind ik echt anders dan van deze oehoe.

  47. De Oehoe die rond 19.45 in het nest te zien en te horen was, met ring om rechterpoot, was een mannelijke Oehoe. Op de achtergrond was een vrouwelijke, niet Lotte, te horen.

  48. Wieland, ik denk toch dat het een M. was die vanavond op het nest zat. En net als Piety en Henriette denk ik dat deze M. niet Heinzl was. De tekening op de kop, lichte belijning vanaf de snavelbasis langs het rechteroog richting de oorpluim, is bij deze oehoe volgens mij anders dan die van Heinzl. En bij het roepen staan de pluimen van Heinzl bijna 90 graden rechtop. Bij deze iets minder .

    Maar wel interessant om te volgen hoe dit allemaal zal aflopen 🙂

  49. Ik kan me die blaadjes vol turfjes nog herinneren toen de buurvrouw te dichtbij kwam 😉

    Tjee, Nel! Dat is niet niks. Beterschap toegewenst. Een reünie lijkt mij ook ontzettend leuk.

  50. Parmantige dame, dat nieuwe vriendinnetje van Heinzel. Ik had verwacht dat er een scheldkanon vol schuttingtaal door de Eifel zou weerklinken, waarmee Lotte en haar concurrente elkaar de veren vol ‘joehoeden’, maar deze blijft vooralsnog uit.
    Tijdens eerdere confrontaties in de broedperiode van zowel de Duitse als de Nederlandse webcamoehoes was dit namelijk wel het geval.
    Hoe dan ook, deze situatie is nieuw voor me en ik ben dan ook razend benieuwd hoe zich dit verder ontwikkelt.

  51. Kagoe, volgens mij is dit het nieuwe vrouwtje. De roepsessie eerder in de avond hoorde je dichtbij Heinzle (een wat diepere oehoe) op de achtergrond. Het vermoeden is dus dat er een nieuwe vrouw is. Maar waar is Lotte gebleven?? Hoop dat Stefan iets van zich laat horen.

Geef een reactie

