Für die Hollandische beobachtern

Lieber Uhu Freunde.
Schön zu wissen, dass Ihr auch in Holland diesen Große Eule liebt :-).
Danke für Ihre vielen Schönen Daten über die verschiedenen Beutetiere von unser Uhu in Dänemark. Dank ihre Daten haben wir einen großen Schritt gemacht über die Wissen der geheimen Leben diese Uhupaar. Ich hoffe, dass wir auch im nächsten Jahr, wieder diesen gute Zusammenarbeit habe.

Ich wünsche Ihnen allen einen schönen Sommer.

Viele Grüße Klaus Dichmann

Klaus Dichmann© Klaus Dichmann

Vertaling:

Lieve Oehoevrienden.

Mooi om te weten dat jullie in Nederland ook van deze grote uil houden.
Dank jullie wel voor de vele prachtige noteringen in de verschillende prooidieren van onze Deense Oehoes.
Dankzij jullie waarnemingen hebben wij een grote stap gemaakt omtrent de wetenswaardigheden in het geheime leven van dit Oehoepaar.
Ik hoop dat wij ook volgend jaar wederom deze goede samenwerking hebben.

Ik wens jullie allemaal een mooie zomer toe.

Met veel groeten, Klaus Dichmann.

– Het is dat jullie het maar “even” weten hoezeer de waarnemingen m.b.t. de Deense webcamoehoes op prijs zijn gesteld in Denemarken door ons als Dutch webcamteam

– Henriette –

24 thoughts on “Für die Hollandische beobachtern

  1. Dag allemaal! Ik heb net even een filmpje bekeken van het ringen van de twee pullen door Klaus. Het is het eerste filmpje van de serie die door Klaus op You Tube zijn gezet. Ik heb erg moeten lachen; één van de pullen lag rustig op zijn rug op de grond toen hij werd geringd. Alsof het de normaalste zaak van de wereld was. Prachtige clips overigens op You Tube.

  2. Hoi Wieland. Vanwege het vluchtige karakter is ook het oehoekwartier de juiste plaats. Ik noem het echter liever snellere interactie in bijvoorbeeld thema’s….een bepaald oehoe onderwerp of oehoe gerelateerd waar dieper op ingedoken wordt en/of filosoferen. Eveneens ruimte voor andere ditjes en datjes, andere vogelsoorten, diersoorten, bescherming, natuur, de vogels in eigen tuin, noem maar op. Eveneens voor snel overleg in bijvoorbeeld “wat zie ik nu voor pooi”, delen van foto’s en of schrijfsels die dit ondersteunen, andere oehoe wetenswaardigheden die niet thuishoren op het weblog, of juist wel. Wetenswaardigheden op allerlei gebied, enzo enzo. Een breed scala. En vooral een ideale plaats voor het brainstormen. Vooral vrijheid en blijheid. Het staat een ieder vrij om wel of niet het oehoekwartier te bezoeken. Hij is er voor diegenen die het leuk vinden om op een andere manier met elkaar te kunnen chatten.

  3. Ik wil wedden dat de Deense haar volledige matreagale status zal opeisen als ‘ervaren’ moeder. Ze heeft dan ook een hele klus te klaren met die bandieten en de investering van een nest. Geef haar geen ongelijk 🙂 Hoewel het er wel lieflijk uitzag deze keer en heb er zeker van genoten van al die tederheid. Maar wat denk je van de tederheid die V oehoe voor de dag legt bij het voederen van haar kroost. Even een terugblik 🙂 (Lotte)

    En als ik in de poppetjes van die Deense ogen kijk is dat geen katje om zonder handschoenen aan te pakken 🙂

  4. euh Henriette, het oehoekwartier is best leuk hoor! Toch geef ik sterk de voorkeur aan de reacties hier op de site 🙂 Het is erg leuk nog even terug te lezen en mss te discussieren over oehoeonderwerpen of oehoegerelateerde zaken. De chat is zo kortstondig en geeft zo weinig tijd er even over na te denken. Dat maakt deze site ook zo interessant, je hoeft niet direct te antwoorden waardoor er volgens mij veel dieper op gedachten en ervaringen kan worden ingegaan. De chat is zo vluchtig vind ik. Zou het erg op prijs stellen dat deze site het jaar door open blijft.

  5. Oehoekwartier? Chatroom? Nog nooit bij de hand gehad en ik weet niet hoe het werkt. Begin er dus niet aan. (Zei ze van screenprints ook ;-)) Maar wel erg aardig deze reactie uit Denemarken. Met de mooie Denise. 🙂

  6. Gern geschehen Klaus en Henriette 🙂 Wat ontzettend leuk zo’n persoonlijk dankwoord. En wat vond ik het fijn en gezellig, die onderlinge samenwerking met iedereen hier op het weblog. Doet me gelijk denken aan de reddingsoperatie na de misstap van dat ene Deense jong, dat met een salto naar beneden rolde. Een razend snelle actie volgde, met goed resultaat: jong terug in het nest gezet door Klaus. Schoolvoorbeeld van hoe onderzoek en bescherming samen kunnen gaan. Oehoebescherming zonder grenzen. En dat allemaal ontstaan vanuit een belangstelling, interesse en liefde voor die fantastisch Oehoe! Ik ben blij een bijdrage aan het onderzoek te hebben kunnen leveren en dat allemaal samen met andere oehoefans. Wat mij betreft een bijzonder geslaagd webcamseizoen van De Duitse en Deense webcam-oehoes.

  7. ja, ze gedragen zich al als redelijk volwassen oehoe’s. Het zal in Zweden ook behoorlijk warm zijn.
    Werk ze!!!

  8. Zie je Majo dat ze de vleugels laten hangen? Alle vier ook op de grond dus geen evenwichtoefening op de balk 🙂 Zie aan de witte keelvlek dat ze puffen alsof ze het warm hebben. Tot later mss…moet werken.

  9. Ha, ze zijn weer in de oehoe speeltuin in zweden 😀
    dank je voor de tip wieland

  10. Wat is dit leuk! Gefeliciteerd jullie waarnemers. Volgend jaar zal ik weer met heel veel plezier naar de Deens oehoes kijken en hier af en toe wat neerschrijven.

  11. Ik stel voor dat we de jonge Deense Oehoe vrouw dan toch wel even gauw duidelijk moeten maken hoe het er aan toe gaat in man versus vrouw relationes, Kagoe 😉
    Maar wat jij opgemerkt hebt is dus ook hetgeen ik met een lovely smile volgde. En ik kwam tot de conclusie dat je nog zovele jaren oehoes kan volgen …..en dan ineens er een lieflijk paar is dat het onbetwiste matriarchaat van de Oehoe vrouw (c) op zijn grondvesten doet trillen. We gaan het zien volgend jaar of de dezelfde oehoevrouw nog zo lieflijk is…….of dezelfde oehoeman zo macho is…..of dat ze gewoon met de oehoe moderniteit meegaan en elkaar respecteren zonder mannetjes/vrouwtjes cliches.

  12. Henriette, ik vind het heerlijk met jou te werken en ben dan ook erg gelukkig dat je met ons bent doorgegaan. Mijn complimenten!! Samen met een fijn team waarnemers, het is heerlijk de vragen te delen en te zoeken naar antwoorden. Heerlijk vond ik dat!! De Deense was een extra cadeautje 🙂
    Helaas moet ik vannacht werken en kan niet om die tijd in het oehoekwartier zijn. Hoop dat ik later nog even om de deur kan piepen 🙂

  13. Ikke 🙂 Ik kwartier mij in om 21.00 uur. Ook ik vind het nl. super leuk dat jullie zo veel waardering krijgen voor al die uren zitten en kijken. Dat is een feestje waard 🙂

  14. Dit vind ik zooo geweldig!!!!!, Wat ontzettend leuk dat ze er zo op reageren in Denemarken.
    Henriette, ook voor jou vind ik het zo fijn dat het zo gegaan is!!. Wat er ook gebeurt, we gaan door met de Denen :-D.
    Ch1po ik ben het er niet mee eens dat je er niet zoveel aan gedaan hebt. We hebben verscheidene avonden samen oz gedaan. Jij bij de denen en ik bij Lotte.
    Ik ga die vanavond vieren in het oehoekwartier. Wie doet er mee?

  15. Nog een gekopieerde reactie vanaf de Deense onderzoekskant:

    Henriette op 10 juli 2014 om 16:28 schreef:
    @ Wieland. Inmiddels begrijp ik een beetje de Deense taal door Klaus en het mooie Deense oehoepaar. Het was mij ook een waar genoegen om dit samen met jullie te kunnen doen. De beelden van de Deense Oehoes waren een verademing voor mij, in meerdere, Oehoe- en puur persoonlijke, opzichten. De geweldige kwaliteit van de beelden zelf, de verhoudingen ten opzichte van elkaar van de mannelijke en de vrouwelijke oehoe, en de relaxte houding van de jong geboren Oehoes. Het is nogal wat om twee webcams in de gaten te houden. En dan ook nog eens een totaal nieuw oehoepaar. Maar ik wist dat het jullie, als “ouwe rotten van het eerste uur in het oehoevak”, zou lukken. Dank jullie wel 🙂

  16. Gekopieerde reactie vanaf de Deense onderzoekskant:

    Wieland: Min tak til alle for den store tid sammen. For mig var det mere end en fornojelse.
    Jeg er glad for 😉

  17. O wat gaaf, ik heb er wel niet heel erg veel aan bijgedragen maar dit is enorm leuk. Und gerne gemacht. 😉

  18. OOOHHH jubbel jubbel 🙂 wat leuk dat onze waarnemingen, buiten dat het heel erg leuk was, ook zo gewaardeerd wordt!!! Daar word ik grensoverschijdend gelukkig van 🙂
    Tak! Klaus……

Geef een reactie

