Juvenieltje…..De Kauw

Ditmaal een “Juvenieltje” van Wieland.
Alhoewel er geen Oehoe in het verhaal voorkomt, is deze er toch wel enigszins aan gerelateerd. Kraaiachtigen maken deel uit van het Oehoe-menu.

Door de Nederlandse en Eifelse webcamjaren heen zijn er in totaal 31 kraaiachtigen als prooi gezien in de jongenfase (zie artikel blad UILEN 2013, o.a. Henriette Edens).
Daarvan werden er 19 voor de Nederlandse en 12 voor de Duitse webcamoehoes genoteerd.

Klik op “lees verder” om het Juvenieltje van Wieland te lezen.

WielandmetKauwtje

© Foto: Wieland

Enige tijd geleden heb ik een kauwtje gered die uit de kerktoren van mijn woonplaats was gevallen.
Ik was boodschappen aan het doen met mijn dochter. We zagen twee hulpeloze jongen, konden zelfs nog niet op hun pootjes staan, onder tegen de kerkmuur zitten piepen. We keken elkaar aan en sprongen uit de auto om de situatie te bekijken. Mijn dochter toen een jaar of vijf, wist mij direct te overtuigen van de nood. Dus de opties bekeken of we ze terug konden plaatsen. Helaas nest te hoog op een onbereikbare plek. We hebben ze voorzichtig in onze boodschappentas mee naar huis genomen. Eenmaal thuis de twee in een doosje gezet met wat gras en ander nestmateriaal. De volgende dag naar de dierspeciaalzaak om voer te zoeken voor een kraaiachtige. Een van de kuikens lag de eerste dag dood in het doosje, had de val niet overleeft. De tweede werd een zeer levenlustig jong die monter door de kamer fladderde. Zijn favoriete plekje was  de schouder van mijn dochter die er vervolgens ook mee naar buiten liep om de wereld te tonen.
Je raakt erg gehecht aan zo’n beestje, was kind in huis. We hadden het idee dat we echt communiceerde met elkaar en gaf veel plezier met zijn gekke capriolen.
Toen hij/zij eenmaal  volwassen werd en  we de tuin in liepen kwam ze met een mooie zwier en duikvlucht spontaan op je schouders zitten, maar bleef daar hardnekkig zitten. Dus bij kopje koffie in de tuin in de ochtend werd ik dagelijks vergezeld door de kauw. Het benauwde mij wel toen ik een verhaal las over een man die ook een kauwtje had grootgebracht. De kauw begon bij hem, toen het eenmaal geslachtsrijp was, de zogenaamde huwelijkscadeautjes af te leveren. Dat betekende in zijn geval dat de kauw met insecten en andere lekkere hapjes aan kwam zetten en in al de vindbare openingen begon te stoppen; neus, mond en oren. Hij had er plaatjes bij, er hingen pieren uit zijn oren, nou ja, ben gek op beesten.
Nu las ik dat een kauw wel 60 jaar kon worden en ze monogaam zijn. Ja, wat moet er dan van zo’n relatie terechtkomen, vroeg ik mij af. Dus na wikken en wegen moest ik het pijnlijke besluit nemen de relatie te beeindigen. Ik heb hem weggejaagd met pijn in mijn hart. Maar ik had het besef dat ik niet de partner kon zijn die hem/haar gelukkig kon maken.

PS; nu vele jaren later vertelde mijn dochter dat er een kauwtje spontaan naar haar toe kwam. Zou die dan toch……….

65 thoughts on “Juvenieltje…..De Kauw

  1. Aankondiging: alhoewel het vakantieperiode is, hoop ik dat iedereen het aankomende nieuwe weblogbericht over het Deense webcamonderzoek nog meekrijgt. Het is een persoonlijke mededeling voor een ieder die mee gedaan heeft in ons Dutch webcamteam. Voor jullie…… en de tomeloze inzet 🙂 HET centrum van het kloppende Oehoehart.

  2. Hier ook meer konijnen dan anders. Het is zelfs opvallend. Hoe het officieel met de wildstand staat weet ik niet. Maar zo te zien aardig goed, als ik die conclusie zo mag trekken.

  3. Overigens code oranje in het N.O. van het land. Maar dat gaat héél ergens anders over.

  4. Nou hij is een beetje oranje, niet blauw-wit. Dus we gaan voor oranje, hoop ik….. Wordt weer een latertje vanavond. Misschien de laatste keer. Oeps, mag ik natuurlijk niet zeggen.

  5. Kom’tie weer…en hopelijk niet voor de laatste keer 😉 Ook in Argentinie hebben ze geen Oehoes. Wel een klein beetje oranjegevoel, maar niet het maxima-al haalbare zoals wij dat hebben. De nationale vogel van de Argentijnen is de ovenvogel. De vogels heeft deze naam omdat zijn nest, waar hij vele maanden over doet, op een,….ja, ja, wat ?…..ja…oven lijkt. De Rofous Hornero, plaatselijk bekend als el hornero, oftewel, de bakker. Wie gaat het bakken vanavond ? … 🙂

  6. Ik heb het over de konijnen op de Veluwe. Ik heb het idee dat deze bewust worden ‘geruimd’. Het is hier n.l. een vakantiepark in de bossen. Het stikt hier, normaal gesproken, ook van de konijnen. De eerste jaren dat wij hier verbleven waren ze hier ook in overvloed. En vraten dus in de tuinen al het groen op wat los en vast zat. Bij ons kunnen ze de tuin niet in vanwege de hekjes die we (onzichtbaar) hebben geplaatst. Die hekjes zijn er om onze kat ‘binnen de perken’ te houden.
    Ik verdenk het park ervan de konijnen te ruimen. Maar ik geloof niet dat ze iets aan de nieuwe aanwas van eendjes doen.
    Over oehoes gesproken…. Vorige week in de auto in de bossen tussen Vorden en Laren (gld) zat een grote uit hoog in een dennenboom. Kon niet zien of het een oehoe was. Wellicht een bosuil. We reden er te snel langs om hem goed te kunnen bekijken.

  7. Heb je het dan over de Veluwe of over het westen van het land waar je plots geen konijnen meer ziet? Ikzelf woon in het westen en het barst hier van de konijnen, waar ik ook kom. Zowel in grote als in kleine steden, als de tussen liggende gebieden.

    Een verklaring waarom je minder eenden ziet, heb ik niet. Het valt mij ook op dat er steeds minder eenden in de sloten rondzwemmen. Maar heb daar wel zo mijn ideeën over.

    Ik had de indruk dat de konijnenpopulatie zich al een aantal jaren aardig aan het herstellen is in Nederland. Goed voor de oehoes. Of er lokaal sprake is van een konijnenplaag, dat weet ik niet. Weet wel dat op verschillende plekken duiven, meeuwen en (tamme) ganzen worden bestreden, om hun aantallen flink naar beneden te schroeven, om tal van redenen en waar ik het niet allemaal mee eens ben, haha.
    Een goede oplossing voor het probleem is de vestiging van nog meer wilde oehoes in NL 😉 Zo vangen de oehoes in de ENCI-groeve de stadsduiven in Maastricht. Zoals je weet is er 1 jong vlak na het uitvliegen overleden. Mijn eerste gedachte was dat deze mogelijk ‘Het Geel’ (Trichomonas gallinae) via duiven had opgelopen. Een van de jongen was al niet zo fit en struikelde mij iets te vaak, dat is zelfs nog in een clipje te zien. Er zou onderzoek worden verricht naar dat jong, ik ben heel benieuwd wat daaruit komt.

  8. Morgen Bas! Onze vijver is één langgerekte waterpartij die langs de chalets slingert. De eenden kunnen nergens anders zwemmen. Ze kunnen wel overal de tuinen in vanaf de waterkant. En vliegen natuurlijk ook.
    Het verdwijnen van de jongen is dit jaar heel erg. Afgelopen jaren zag je ze wel volwassen worden en zwemmen ma met grote kinderen lekker in het rond. Soms verdenk ik het waar we wonen dat ze ‘iets’doen aan de vele eenden…. Hetzelfde gebeurt volgens mij met de konijnen. Normaal wordt je overspoelt met jongen nijntjes. Ik zie er geen één meer. Ook geen volwassen knijnen trouwens.

  9. Ja, de verkeersslachtoffers. Soms kun je er als bestuurder ook niks aan doen en is uitwijken geen optie, als je dan al op tijd bent. Je wilt zelf ook niet mede verkeersslachtoffer worden. Heb ook eens een noodstop gemaakt voor een eendenfamilie, het was maar goed dat er niemand achter mij zat, want daar had ik geen rekening mee gehouden.

    Wat bijzonder, Majo. Dat heb ik nog nooit gezien of gehoord. Meerkoeten doen namelijk niet moeilijk als er teveel jongen zijn en te weinig voedsel is, want ze verzuipen met hetzelfde gemak hun eigen jong.

    Kunnen ze vanuit die vijver gemakkelijk naar een andere sloot toe lopen, Piety?
    Ondanks alle gevaren kan het soms ook heel goed gaan. Ik ken succesverhalen waarbij 80 % en zelfs 90% van de jongen volwassen zijn geworden. Gewoon in het wild.

  10. De jonge eendjes verdwijnen dit jaar als sneeuw voor de zon. Ze kunnen hier wel vanuit het water de kant op. Is gewoon een graswal waar ze op/in kunnen klimmen. Ik heb zeker gezien dat de eendenfamilies onderling ruziën en elkaar opjagen. Ook de kleintjes worden fel weggejaagd. Vorige week zag ik nog een eendje rondzwemmen, die door iedere eend werd verjaagd. Leek zielig maar hij kon zich prima redden. Alhoewel, ik zie hem dus ook niet meer… Af en toe is er een meerkoet/waterhoentje met jong. Ik heb niet of de moeders eend en koet elkaar in de haren vlogen.
    Overigens heeft mijn kat ook een keer een eendje in zijn bek gehad. Heb het gelukkig kunnen afpakken en bij zijn schreeuwende moeder teruggezet. Dit terwijl onze tuin met gaas is afgezet om te voorkomen dat de beestjes de tuin inlopen. Maar hij was zo klein dat hij nog door het gaas kon kruipen.

  11. Ja meerkoeten kunnen idd heel fel en agressief zijn. Toch vind ik een meerkoet met gezin heel aandoenlijk. Ze blijven zo leuk lang een gezinnetje, Soms is er al een 2e legsel uitgekomen en dan zwemmen de oudere brussen nog heel gezellig mee. Verder hebben sommige meerkoeten toch een zachte kant. 2 jaar geleden zwom hier een meerkoet die 2 waterhoentjes had geadopteerd. Pa en moe waren in geen velden of wegen te bekennen maar moe meerkoet voerde ze net zo veel als haar eigen kroost. Ze zijn beide volwassen geworden.
    Kortom: een meerkoet is een wispelturige vogel. ’t ken vriezen en ’t ken dooien 🙂

  12. Ja Bas en dan hebben we nog niet eens over de verkeersdoden. Is mij helaas ook overkomen. Vreselijk!! Maar ze kunnen, mss onervaren V, plots de weg over steken met hun jongen. Als de ouder dood is hebben de jongen helemaal geen bescherming meer.

  13. Het leven van een eendenkuikentje is inderdaad niet zonder gevaar. De roofvissen, de rat en de reiger zijn al genoemd. Andere veelvoorkomende rovers zijn zilver meeuwen, kraaiachtigen en katten. Verder dulden eendenfamilies elkaar niet zo. Wanneer ze elkaar onderweg tegenkomen, dan verjagen vrouwtjes de jongen van elkaar. Dit gaat er soms heel ruw aan toe. Zwemmen daar ook meerkoeten rond? Hele felle rakkers zijn dat en als een eendenfamilie hun territorium doorkruist en ze krijgen een jong eendje te pakken, dan hoop ik dat ze een goede moeder hebben, want anders sterven ze waarschijnlijk een verdrinkingsdood. Verder raken jonge eendjes hun moeder nogal eens kwijt, omdat ze af- of verdwalen. Of omdat het vrouwtje weer eens wordt belaagd door een groep driftige mannetjes. Dan is er niemand die ze beschermt. Ook nog een mogelijkheid is een ziekte (virus). Dan sterven de jongen 1 voor 1 al vrij snel na het uitkomen. Heb het bij twee nesten meegemaakt. Ze gingen voor mijn ogen dood. Heel sneu.
    En wat ook nog voor problemen kan zorgen, is zo’n grote houten wal aan de waterkant. Dan kunnen ze het water niet meer uit, met alle gevolgen van dien, bijvoorbeeld onderkoeling). En er moet natuurlijk voldoende en goed voedsel zijn op het moment ze uitkomen. Brood is niet goed voor ze.
    Ook onder eenden heb je ervaren moeders en minder ervaren moeders. Hoe meer ervaring ze hebben, des te sneller reageerden ze op een mogelijke bedreiging of direct gevaar. Een onervaren eend valt een snoek bijvoorbeeld pas aan als deze al een jong te pakken heeft. Een ervaren vrouwtje valt de snoek al aan, voordat deze kans ziet om toe te slaan. Dan duikt ze onderwater en haalt uit naar de snoek. Of ze vermijden juist het gevaar, als ze een reiger langs de waterkant zien staan, dan roepen ze hun jongen bijtijds bijeen. En doet de reiger dan toch een poging, dan vliegt ze de reiger aan. Prachtig om te zien.

  14. Ik heb met je te doen Henriette..gnagna
    Je kunt het ook zo zien, zet de oehoe op nummer 1 en het voetbal op de 2e plaats, zit je altijd goed 🙂 Blijft Oranje, zeg nou zelf……

  15. Chagrijnen ga ik niet 🙂 Maar omdat ik nu sowieso 2 wedstrijden moet kijken, of de finale of de troostfinale, zie ik toch wel heel erg graag compensatie voor mijn late diner-tjes van de afgelopen 3 weken, en al die andere zaken die mede huiselijke voetbalfans er op na houden ten faveure van het oranje gevoel. Dat kan natuurlijk alleen bevredigd worden door een 1e plaats. Passie voor oehoe ogen maakt het er allemaal niet makkelijker op. Everything is orange 🙂

  16. Ik heet ook geen Bas, ratten houden ook erg van jonge kuikens, maar dan anders 🙂 Waterratten trekken, zelfde als snoeken, de jongen zo onder water. Dat gaar razend snel en vooral in de nacht en avond. Kleine plons soms en weg is weer een kuiken. Toen waren er nog……

  17. Ik kan me voorstellen dat een snoek graag zijn kaken zet in zo’n kleintje. Maar de vijver is maar smal, zo’n 5 meter en ondiep. Wel lang. Nee hier zitten geen snoeken, wel karpers.

  18. Ik heet geen Bas…..maar weet wel dat snoeken graag jonge eendjes lusten. Heel graag zelfs.

  19. Oke Bas dan houden wij jou gewoon hier als vogelcommentator 🙂
    Eenden zijn zo heerlijk aandoenlijk, vooral de kuikens. Ben eigenlijk wel gek op alles met vleugels. Ze fascineren mij doordat ze kunnen vliegen. Heerlijk om die fladderende wezens om mij heen te zien. Liefst zoveel mogelijk 🙂

  20. Bas, nu de oehoes op de wieken zijn gegaan en jij aangeeft veel met eenden te hebben, heb ik een vraag voor je. Zoals je misschien weet, woon ik op de Veluwe aan een vijver. In de vijver zitten veel eenden. Altijd een gezellig gekwetter voor mijn neus. Ieder jaar hebben de vrouwtjes kleine eendjes. Niks geks mee. Als zo’n troepje langskomt zwemmen, altijd even tellen hoeveel kleintjes er (nog) zijn. Ja. nog…Want binnen een paar dagen is er van zo’n kluitje kleine eendjes niet veel meer over. Je denkt, dat gebeurt nou eenmaal, af en toe gaat er een dood of wordt opgevreten door… Maar hier is het zo dat de eendjes in sneltreinvaart verdwijnen. Er zwemmen zo’n vijf vrouwtjes met jongen rond en binnen een week is alles weg. Wie vreet ze op? Er staat een reiger aan de waterkant, maar of deze alles consumeert? Misschien doen grote vissen, karpers, ook mee aan de slachting. Het gekke is dat ik nooit iets zie gebeuren.

  21. Haha, Wieland. Vrienden van mij vinden dat ik te weinig van voetbal weet en te veel van vogels 😉 Gelukkig word ik nog weleens uitgenodigd om voetbal te komen kijken, zo erg is het nog niet. Maar ja, ieder zo zijn of haar eigen hobby.
    Naast die maffe uilen, ben ik ook dol op eenden. Daar is mijn voorliefde voor vogels begonnen. Langs de waterkant.

  22. O o zie dat ik het vorige bericht weer veel te snel heb geschreven 😦
    Volgens mij hebben ze de Oranjecamping in Denemarken ook gesloten 🙂 zomerreces ??

  23. Kijk Bas, wij kunnen jou best als verslaggeven inzetten 🙂
    Heb welliswaar niets zoveel last van de Oranjebesmetting maar die van Gaal moet je in de gaten houden en als ik in de poppetjes van de oehoeogen kijk schittert daar volop Oranje 🙂
    PS als we verliezen gaan jullie niet ziiten chagrijnen hoor!! We zijn al zover gekomen, vraag het de Oehoe, tot in Nederland.

  24. Haha, Wieland, een hele psychoanalyse van de Kauw 😉 Goed dat het niet meer is toegestaan om tamme kauwen te houden. Het lijkt me ook beter om een jonge kauw op te laten groeien tussen soortgenoten. Ze leren ook van elkaar en hun ouders. Vooral in de periode dat ze net het nest verlaten. Laatst trof ik een hele familie aan bij een nest uitvliegende mieren.
    Mooi dat je het goede moment hebt gekozen om afstand van de Kauw te nemen. Lijkt me ook niet makkelijk, maar dat is natuurlijk ook deels de consequentie van de keuze die je maakt om de vogel met de hand groot te willen brengen.

    Het kost mij ook weinig moeite om de oranje waas vast te houden met dit staaltje voetbal. Wat een klasse!

    De haviksogen van Louis bekoelen met de dag, ook al verliest hij het doel nooit uit het oog! Hij ging naar Brazilië met een missie. Oranje door naar de halve finale! Ik zag hoe van Gaals schuimde bloed wegtrok uit zijn hoofd, z’n spieren ontspanden en zijn testosteron spiegel daalde na iedere gewonnen wedstrijd.
    Hij neemt geen onnodige risico’s, maar speelt een strategisch spel. Wacht geduldig op het juiste moment en slaat dan toe. Die dreighouding van Tim Krul was behoorlijk effectief 😉
    Ben razend benieuwd welke jokers hij nog meer in petto heeft. De Argentijnen zullen de knokkels van hun vingers al hebben afgebeten. De oranje leeuwen zijn in aantocht en er is geen ontsnappen aan. Of toch wel? …

  25. Yaaah!! Dan hebben al die jaren oehoewatching toch ergens toe geleid haha…
    Wat er met jouw hoofd aan de hand is ??? Zou het iets
    te maken hebben met een oranje waas ?? 🙂

  26. Is waar ook, Wieland. De quizzzz…waar was mijn hoofd, hoofd, hoofd.
    Je had maar 1 antwoord niet helemaal juist. Dat was het andere woord voor de imponeerhouding. Jij noemde Cat. Het juiste was de dreighouding. Al het andere had je helemaal goed. Hiermee ben jij de absolute Oehoe kenner van mijn weblog …..op mij na, dan ……proest 🙂

  27. Ben bang dat de ooievaars een ernstig drukke tijd tegemoet zien over negen maanden. Moeten de konijnen een handje helpen. Ch1po, moeten we een oproep doen voor het verzamelen van extra wortelen? Of zetten we de oehoe in die heeft al Oranje ogen 🙂

    Henriette hoe zit het met de uitkomst van de quiz ?? Ben wel benieuwd naar de uitslag??

  28. En nee….ze hebben ook geen Oehoes in Costa Rica. Behalve dan de Bubo Virginianus, maar die telt niet 🙂 Net als in Mexico hebben ze er de Quetzal (zie heel wat reacties eerder met filmpje). De Quetzal is Nationale vogel van Guatemala, maar wordt het meest gezien in Costa Rica. De Nationale vogel van laatstgenoemde is de Grijze Lijster. Om die van Nederland ook gelijk maar even te noemen….dat is de Lepelaar. Compleet met oranje kijkers en oranje keelvlek in de broedtijd. Soms zijn ze volledig oranje, wel of niet door de garnalen, en voor het laatst gezien tijdens de EK van 2008. Wat zich onlangs in oranje kleuren liet zien was een zeehond. Het wachten is op de Ooievaar die wellicht over 9 maanden en 1 week oranje baby’s komt brengen 😉

  29. Hoi Bas, de kauw was niet meer afhankelijk van mij voor voedsel. Het was geslachtsrijp en moest weldra op zoek naar een partner, ik vond een paarbinding met mij niet wenselijk. Ik denk dat ik zonder mij bewust te zijn het juiste moment gekozen heb om onvriendelijk te doen naar de kauw. De kauw bleef nog een tijdje rondhangen voor het echt vertrok. Ik vond mijzelf onvriendelijk door de kauw niet meer op mijn schouder te dulden en geen lekkere dingen meer te geven. Was hartverscheurend maar dat was de enige manier om het duidelijk te maken. Ik zie ze/hem nog in verwarring kijken. Ik was mij ook bewust dat ik niet in de gelegenheid was om de kauw voldoende aandacht te geven. Zou egoistisch van mij zijn de kauw te houden. De kauw kon ook dwingend zijn in het vragen van aandacht en ik had twee kleine kinderen. Later las ik dat ze idd aandacht afdwingen en kunnen dan zelfs agressief kunnen worden en zich binden aan een lid van het gezin. Dat gedrag zie je ook bij de amazone pagagaai. Heb ik idd ervaring mee gehad later. 15 jaar relatie mee gehad, arme ding kwam uit een erfenis, is inmiddels heengegaan.
    Weet je dat het tegenwoordig niet meer is toegestaan een tamme kauw te houden? Uit onderzoek is bekend dat kauwen voedseldelen aan leden uit de groep. De reden waarom ze dat doen is nog niet duidelijk.

  30. Over slimme vogels gesproken. Hoe zit het met de Oehoe? 😉 Vorig jaar zagen we dat de oehoes van Beleef de Lente een halve rat verstopten onder de camera. Ook Lotte verstopte vorig jaar een muis op een plek waar ze op dat geen nest had, maar wel op een voor haar bekende depotplaats (linksachter het nest).
    Waar ik me dit jaar over verbaasde, was dat Lotte een steen die naar beneden was gevallen, met haar snavel oppakte en ermee wegvloog.
    De jongen waren al wat ouder. Volgens mij was het A3ana, die het live zag gebeuren hoe het vallend gesteente de jongen net miste.

    Haha, Nel, ik moet toegeven, een gesopt koekje smaakt net ff wat lekkerder. Op 1 januari vind ik het al een sport om de overvliegende oliebollen te spotten, maar als kraaiachtigen ook met lange vingers aan de haal gaan, dan wordt het tijd voor een nieuwe naam voor het koekje. Het kraaienpootje, voor de echte sopper!
    Dat kraaiachtigen van elkaar leren wist ik, maar dat ze bij het verzamelen van voedsel niet alleen aan zichzelf, maar ook aan de partner denken, is nieuw voor me. Wat bijzonder!

    En Wieland, wat een ervaring, zo’n kauwrelatie. Je plot verraste me, het lijkt me niet makkelijk om de Kauw zomaar weg te jagen. Ik bedoel, hoe afhankelijk was de Kauw van jou? Ging dat wegjagen vlot, of kostte het nog wat tijd voordat de Kauw doorhad dat ie op eigen houtje verder moest?

  31. Piety,een bedelende kauw klink als bedelende oehoepullen met versterker op 2000 % zo dicht bij je oor 🙂 Je gaat van ellende wel wat te eten zoeken.
    Wel heel erg lief hoor. Ze trippelen om je heen om aandacht en zoeken een beschud plekje als ze jong zijn. Die aanhankelijkheid is zo aandoenlijk ook als ze ouder zijn. Ze hebben dan ook behoefte aan een echte relatie, beetje tutten en frutten op z’n kauws. Het zijn sociale dieren.

  32. Jazeker ligt het ook aan de soort grond waar je het kadaver begraaft. Rijk aan organisme in de bodem lijkt mij ook het best.

  33. Prachtig verhaal Nel!! Kraaiachtige gebruiken ook gereedschap om bij de prooi/eten te komen. Ze kunnen verbindingen leggen en oplossingen bedenken. Staat ook een stukje beschreven in het blad Vogels. Ze schijnen het niveau te hebben van een kind van zes jaar. Volgens de onderzoeker.

  34. Over dat “vergaan”. Ligt het ook niet een beetje aan de plek waar je hem/haar/het begraaft? In het zand zal het langzamer gaan dan in rijke bosgrond met al z’n beestjes.

    En over kraai-achtigen gesproken. Erg slimme beesten, die kraaien. Ik had een keer een kantoor met een hele brede vensterbank. Daar voerde ik vogeltjes, dus ook kraaien. Op een gegeven ogenblik had ik alleen nog maar lange vingers. Harde dingen. Die in drie stukken gebroken en neergelegd. Komt kraai, neemt twee stukken in snavel mee naar belendend dak, waar een plasje water lag. En wat doet ie? Hij gaat 1 stukje lange vinger soppen, eet het op en verstopt het tweede stukje onder wat bladeren. Het 3e stukje wordt ook gesopt en opgegeten en kraai weg. Einde verhaal (dacht ik). Even later komt ie terug met maatje en wijst waar het verstopte stukje ligt. Die kon toen ook soppen en eten. Door dit gedrag vergaf ik hem toch maar alle jonge merels die hij uit een nest had geplukt. (Moesten die merels ook maar geen nest onder een kraaiennest maken)

  35. Ik heb hier 2 dagen niet gekeken,….en waar ben ik nou in terecht gekomen??…Soepje trekken met zout, waterstofperoxide en biotex, en dan opdienen met puree en groenten??
    De oehoe-komkommermaanden worden verrassend ingevuld door de ” jonge onderzoekers ” 😉

    En Wieland,..een erg leuk verhaal over het kauwtje. Kauwen zijn inderdaad hele slimme vogels, ik kan uren naar ze kijken.

  36. Wieland 17.14 Een grappig gezicht. Schreeuwt hij ook in je oor? Of komt er een zacht geluidje?
    Het ziet er n.l. zo lief uit. Maar waarschijnlijk is het meer een kwestie van: ik wil eten!!!

  37. Jawel!! Majo haha….
    Mijn hond wordt zeven jaar en doggen worden niet oud. Ik wil haar graag bewaren als ze gaat. Wil ze nog veel boetseren en dan komt een echte schedel en die prachtige schouderpartij goed van pas. Het is verder mijn schatje hoor!

  38. o jee……, Toch niet uit wraak dat de hond nu aan de beurt is he?

  39. Dat koken kan wel met dikke botten. Heb dat ooit met een vogel gdaan. Worden ze erg broos van. Had een heel mooie schedel van de Rode Wouw, heeft mijn hond opgegeten, die onverlaat 😦

  40. Oke…grof geschut dus. Stel, ik heb een hond waarvan ik de kop wil bewaren, dan zou…….uhhh…terug naar realiteit. Na 3 jaar heb ik dat gedaan. Ik wilde alleen de kop. Absoluut schoon, maar ernstig vekleurd. Het gaat natuurlijk veel sneller dan een paar jaar. Ik schat zo rond de 5 a 6 maanden, maar kan net zo goed al sneller zijn. Als je hem echt helemaal intact wil laten en als geraamte wil bewaren, adviseer ik in dat geval een preparateur.

  41. Dan moet je uit gaan rekenen hoeveel konijnen er in een deense dog gaan. dat aantal x 3 maanden. Zal wel een paar jaar duren dus 🙂 (sorry ch1po, gaat om konijnen die een natuurlijke dood hadden)

  42. @Wieland…als het wil lukken allemaal komt er zeker een foto van.
    Je kadavervraag….ligt er een beetje aan hoe groot het is. Voorbeeld: konijn is ongeveer 3 maanden. Tip: in doosje leggen en begraven zodat de botten mooi bij elkaar blijven liggen. En ook om je niet de tandjes te hoeven zoeken naar de tanden en kiezen die uit de kaak vallen tijdens het ontbindingsproces. Nadeel van in de aarde stoppen is de verkleuring. Koken is nog steeds het beste en nadien in sopje biotex. Daarna lappen met waterstofperoxide eroverheen om de witte kleur een beetje te behouden of tevoorschijn te toveren.

  43. piety, dat ‘pluizige kopje onstaat doordat ze de kopveren rechtop zet bij het bedelen. Opwinding 🙂
    Wat lijkt als dons is de grijze band op nek en kop, waardoor de kauw zo mooi te herkennen is.

  44. Oke ook een manier! Goede tip en dapper van jou hoor! We krijgen toch wel een 3d van het gedroogde velletje te zien ? 🙂
    Nu we toch bezig zijn te ontleden van alles behalve onze naaste hoop ik. Even een vraag aan een ieder die het weet.
    Stel ik heb een kadaver en wil het schone geraamte van het beest. Ik begraaf het (wil het niet vers ontleden). Hoelang duurt het voor ik hem weer op kan graven en de zachte delen vergaan zijn ??

  45. Update egel (zonder gna gna foto ;-)…….nog nooit zoveel maden bij elkaar gezien. Dus, alles langs sluitspier rand weggesneden, egel in emmer, kokend water en zout erbij. Van gaas een huisje gemaakt. Egel erin, daar weer gaas omheen, daaromheen een doek en alles opgehangen zodat de wind vrij spel erop heeft en de vliegen geen eieren meer kunnen leggen. Afwachten maar weer.

  46. haha Nel ja ging het ong. het roepen van kkss kss hielp ook al niet 🙂
    Kraaiachtige zijn intelligente dieren, je ziet aan die prachtige lichtgrijze ogen van de kauw dat ze kijkt naar je bewegingen en had al snel door als er voedsel werd bereid en waar het te vinden was. Op de foto zie je aan het bedelgedrag dat ze weer toe is aan een volgende hap. Zit nog uit te puffen van het werken in de tuin, daar werd geen rekening mee gehouden 🙂 Beetje verfomfaaid (beetje raar woord) zie ik er dan ook uit van al dat harde werken in de tuin. Vaak moest ik een bril opzetten en mijn oren afschermen omdat ze tijdens het bedelen pikte. Die snavel is net iets te scherp. Dat die oehoes er nog zo representatief uitzien verbaast mij dan ook 🙂 Later kon ik ze roepen en kwam ze naar me toe.

  47. Overigens, Wieland, wat heeft het kauwtje een lief koppie. Zo pluizig nog.

  48. Wat een leuke verhalen. En wat zijn jullie een dierenredders! Zo’n kauwtje toch! Klopt het Wieland, dat je ook heel goed met zo’n kauwtje kunt communiceren? Ik meen dat wel eens gehoord te hebben.
    En dan die eendenverhalen. Ik moest even aan “Flappie” denken bij jouw verhaal Henriette, maar gelukkig is dat niet gebeurd. En die te zware eend. Ik zie het voor me. Ha,ha,ha, klap boem, “je dacht zeker dat ik kon vliegen, mooi niet”. 🙂

  49. Wat een mooi juvenieltje, Wieland, en wat leuk, eindelijk eens het “gezicht” achter Wieland te zien. Lief en dapper, dat je het kauwtje de vrijheid hebt gegeven om een vogel-bestaan te gaan leiden. De herinneringen aan de eenden zijn ook heel mooi. en Henriette, ik ben benieuwd hoe het met de egelhuid is… lukt het prepareren? had graag een foto van jou met wasknijper gezien gnagna..

    De cam is even uit de lucht, begrijp ik..jammer.. 😉

  50. Ah Henriette, mooi verhaal en een ingrijpende ervaring voor de kinderziel. Herinner mij ook dat de eendenkuikens samen met mijn kinderen in bad gingen. (zonder zeep natuurlijk 🙂 Het schoot al pijlsnel door het water, mijn kinderen vlogen op de rand van het bad om te kijken mooi mooi!

  51. Ja Piety, het was een lastig besluit. Door het zo succesvol te zien opgroeien wilde ik ook graag dat het als echte volwassen kauw kon leven. Zo zijn er binnen ons gezin eenden ganzen en parelhoenders grootgebracht. Buiten de parelhoenders allemaal weer teruggezet in de vrije natuur. Het vrijlaten van zo’n dier geeft mij het gevoel dat ik deel uitmaak van die natuur, een heerlijk gevoel 🙂 Die eenden blijven idd nog een tijdje terugkomen. Bij mij stak die rustig de straat over (toeterende auto’s natuurlijk 🙂 en liep dan vervolgens weer doodgewoon naar onze tuin. Toen ik hem vrij wilde laten, aan een rivier waar zich eenden verzamelen voor de winter, gooide ik hem op waar hij een meter verder weer neerstreek. Hij was te zwaar om te vliegen. Hij sjokte gewoon weer met ons mee naar huis. Toen maar op de vijver in de buurt uitgezet. Eerst op dieet dus 🙂

  52. Oh jee, memory’s. Ik had ook een eend ..vroeguh. Een zgn. loopeend. Te koop als kuiken in de dierenzaak voor een daalder. Dat was toen fl. = gulden 1,50. Helemaal happy met eendenkuiken terwijl moeders dacht dat hij toch wel na een paar dagen deud zou liggen. Wat dan ook de reden was dat ik hem mocht kopen. Tuurlijk bleef hij leven 🙂 Liep mij overal achterna en sliep ’s avond in de huiskamer in een aardappelkistje. Achteraf wel een kindertrauma. Eendje werd te groot en toen ik uit logeren ging is eendje naar de kinderboerderij gebracht. Toen ik ging kijken was hij helemaal into eend zijn tussen de andere eenden….en was mij vergeten. Mooie herinnering ….nu later 🙂

  53. Leuk avontuur, Wieland. Het is toch aandoenlijk zo’n vogel die je redt en die jou verder als zijn moeder ziet. Vond je het niet moeilijk afstand van hem te doen?
    Mijn zus heeft een dergelijke ‘verhouding’ gehad met een jong eendje dat door de moeder was verlaten. Ze nam hem mee naar huis en heeft hem ook groot gebracht. Hij liep de hele dag in huis achter haar aan. Onderwijl alles wat een eend zoal verliest op de vloer achterlatend. Toen hij was opgegroeid, hij was inmiddels 2 x zo groot als een normale eend, is hij uit zichzelf weggegaan. Mijn zus woont aan een sloot. Via de tuin heeft hij zich nog maandenlang bij haar gemeld.

  54. Een heel leuk juvenieltje, Wieland. En een dapper en mooi besluit genomen om de Kauw een toekomst te geven onder eigen soortgenoten. Daarnaast kan ik me heel goed voorstellen dat je niet graag als “oorwurm” wilde rondlopen 😉

Geef een reactie

