Het Oehoekwartier

Het webcamseizoen voor de Duitse en Deense Oehoes is zo goed als afgelopen.
Zo af en toe zijn de Eifelse webcamoehoes nog te zien, en als de Deense webcam het wil doen…..die twee (inmiddels takkelingen) ook.
Langzaamaan gaan de jonge Oehoes hun grenzen verleggen, pogen hun eigen prooien te vangen en de kunst van het vliegen verfijnen.
Nauwelijks meer in beeld, maar wellicht toch nog stof tot Oehoetalk.

Voor diegenen die na willen praten of gewoon op een andere wijze met meerdere Oehoe minded mensen willen chatten…..is het Oehoekwartier opgezet.

Veel plezier…in het Oehoekwartier

– Henriette –

93 thoughts on “Het Oehoekwartier

  1. Wie oehoeยดs wil zien….even naar Zweden. Op de nestkast 2 oehoeยดs vol in beeld…

  2. Stefan laat weten dat er door de omschakeling van zender een storing is ontstaan die naar alle waarschijnlijkheid op 16 juli kan worden verholpen. Hij laat weten dat we weer beter beeld krijgen en dat het met de jongen goed gaat. Ze zijn nog op de richel waargenomen. Dus we moeten nog even geduld hebben, komt goed ๐Ÿ™‚

  3. In Zweden blijft het licht in de nacht deze tijd van het jaar.

  4. Geeft niet ๐Ÿ™‚ Neem je je reactiies even mee als je daar heen gaat ? Dan zet de sheethouder de prooi er nog even bij.

  5. Oh, Henriette, wat stom. Ik weet het hoor, maar was te enthousiast. Sorry….

  6. Verkeerd gezien. Het was Denise die dus een hapje (egel?) kwam brengen. Ze is nu weer weg.

  7. Hoi Piety. Voor de Deense webcamoehoes hebben we een aparte reactieruimte. Als je bovenaan op “Deens webcamonderzoek” klikt, kom je daar.

  8. OOOOHH jongens wat is het weer heerlijk de oude vertrouwde beelden in de Eifel te zien zucht. Nu nog de verbinding, je hoort mij niet mopperen hoor!! Ben best voor verandering maar van sommige dingen moeten ze vanaf blijven!!

  9. Een albino Oehoe ? Nee, nog nooit gezien. Ook niet van gehoord. Maar ik zal eens de genetica induiken om te achterhalen of dat kan bij Oehoes.

  10. Lees net een bericht over een witte jonge Bosuil op de Deense website. Ben je weleens een albino Oehoe tegengekomen, Henriette?

  11. Ik vind het terrein van de Zweedse oehoes wel erg desolaat aandoen. Maar misschien perfect voor de oehoe’s. De cameraman/vrouw doet erg …. best de pullen in beeld te krijgen.

  12. Haha…de Eifelse vertoning is nu weer vertrouwd (geen SWR site meer) . En wat recalcitrante webcams betreft…ja, dat is ook vertrouwd ๐Ÿ˜‰

  13. Nou, m’n klomp is gebroken. Deense cam wel en Lotte’s cam niet. Is dit oud en vertrouwd Henriette?

  14. De Zweedse google vertaling is altijd een feest. In combinatie met Oehoes rolt daar regelmatig de jeneverbes uit en andere vreemde uitdrukkingen. Met de Oehoe in het achterhoofd weet je al snel wat de juiste vervangende Nederlandse term moet zijn.

  15. Dat ziet er weer oud en vertrouwd uit. Toch wel grappig. De ene cam stopt ermee, en de andere gaat het weer doen. En de Zweedse donald duckjes ook weer in de picture.

  16. Vanaf 14.33 ook geen archiefbeelden. Bij Lotte dan. ๐Ÿ˜ฆ

  17. Hebben jullie wel eens de vertaling bij de Falunwebcam aangezet? Ze vertalen zelfs voornamen. Kalle wordt ineens Donald. Lachen. ๐Ÿ™‚
    En Lotte’s cam doet het nu niet (meer?)

  18. Klopt Marita. Kalle is heel beschermend over zijn beeldmateriaal. Het mag alleen als er toestemming voor gegeven is. Dat is ook gebruikelijk. Ten onrechte wordt vaak gedacht dat wat op een openbare website staat, vrij over te nemen is. Niet alleen beelden, maar ook geschreven tekst. Copyright.

  19. Het is toch iedere morgen weer een geweldige verrassing als ik de Zweedse cam open. Nu weer 2 oehoeยดs op de nestkast. Het lijkt of ze zich steeds vaker laten zien. Jammer, dat er geen foto van geplaatst mag worden… ๐Ÿ™‚

  20. Ach, de zomer is net begonnen en ze zullen toch niet steeds op de richel blijven. Maar ik ga nu slapen. Goedenacht Wieland.

  21. Ja heerlijk om ze af en toe nog te zien. Zo blijf je echter wel hangen….komen we nooit aan de zomer toe ๐Ÿ™‚

  22. De camera m/v is lekker bezig. Weer zo’n mooie close up. Wat een koppie!

  23. Ja, was te mooi om geen foto van te nemen. Leuk he, dat ze zichzelf nog steeds zo laten bekijken. ๐Ÿ™‚

  24. Haahaha Nel, jij hebt wss hetzelfde Dotje van dichtbij ๐Ÿ™‚

  25. Bosuil te horen!!
    Is het geen poepie ๐Ÿ™‚

    En aan een close Up doet ze net zo goed mee….

  26. De ooievaars klepperen het broedseizoen uit. Het zijn wel echte nesthangers, zijn nog niet weg. Beetje slome kanibalen zijn het wel, al met al. Als ik het zo mag zeggen.

    Bedelen in het dal, met echo ๐Ÿ™‚

  27. Ik word er helemaal rood van, Kagoe ๐Ÿ™‚
    Wel samen met google hoor….niet verder vertellen!!

  28. Poetsen op een Zweeds paaltje. Dan heb je het Oehoe-zijn al volledig onder de knie ๐Ÿ™‚

  29. Je beschijving is idd luguber. Wat G- krachten al niet teweeg brengen bah bah
    Wel de moeite waard om te proberen een schoon egelvel te verkrijgen. Heb ik zelf nog nooit gezien.
    enheu sterkte met de klus…..

  30. Jij bevestigt mijn vermoeden over de huid, Wieland. Was er al bang voor. Dat gaat dus nu een wasknijper-op karweitje worden.

  31. Henriette, volgens mij gaat dat niet goedkomen met die maden. De huid van de egel wordt dan ook opgegeten. Als je het vel wilt bewaren en prepareren zul je denk ik toch beter de inhoud van de egel goed uit schrapen. Vervolgens laten drogen in een vliegenvrije droge ruimte. De huid is ook weefsel waar maden op en in kruipen. Op die manier heb ik verschillende dieren, vleugels van een buizerd en gierzwaluw kunnen drogen.

  32. vorige jaar zag je vaak dat de de zweedse uilen een koperglans op de veren hadden. Wrs was dat stof uit de kopermijn.Dit jaar zullen ze dat vast ook wel hebben

  33. Hahaha Wieland. Wat leuk dat je een antwoord op de MEXICO vragen hebt. Bij eentje zit je niet goed, maar de rest is voortreffelijk. Als er geen antwoorden meer van anderen komen, zal ik morgen de juiste geven. Vooralsnog ga je met glans door naar de volgende ronde ๐Ÿ™‚

  34. Wat de egelfoto betreft…..die ziet er nu nog minder smakelijk uit. Maar voor de onverschrokkenen zal ik proberen het gedetailleerd te beschrijven. Rest…ogen dicht ๐Ÿ˜‰ en vanaf hier wegklikken !

    Door de druk van de autoband die over hem heengegaan is, is de lichamelijke inhoud door de bek naar buiten gekomen. Daarbij is ook de borstpartij opengescheurd. Ogen ook omgekeerd via de bek naar buiten. Voorpoten ook volledig binnenste buiten gekeerd door de druk. Inmiddels ligt het veilig en hebben de groene vliegen hun werk gedaan. Er liggen al duizenden eitjes op de inhoud. Het is nu niet meer zo fraai om een foto van te nemen. Alles is verkleurd en niet meer vers. Ik hoop dat de maden straks al het overtollige weghalen en de egelpet overblijft. Al ben ik daar niet helemaal zeker van of dat wil lukken. Als iemand een tip heeft hoe ik de pet alsnog kan veiligstellen, hoor ik dat graag. In de ogen van sommigen wat luguber misschien. Het liefst had ik hem nog rond zien lopen, maar dat is nu eenmaal niet zo.

  35. Volgens mij zit hij/zij op een horizontale stang waar gaas aan hangt. Straks zaten twee gebroederlijk naast elkaar. Wat zijn ze toch mooi als ze opvliegen. Zo soepel voor een toch zo massieve vogel.

  36. Okr Henriette hier komen de antwoorden op jouw Mexico- quize
    * Met de buitenste (vierde) teen kan de oehoe draaien. Die ze kunnen gebruiken bij het grijpen van de prooi.
    * Ei-tand is niet blijvend. Hiermee tikken ze de eischaal open en verdwijnt weer.
    * X = van de Strix uilen soort. Daar zijn er verschillende van. Zoals de Strix Seloputo, Maleise bosuil en Strix Nebulosa de Laplandse uil.
    * Imponeerhouding wordt ook wel Cat-houding genoemd. Het opbollen van de rug.
    * C Baocal kiss is de paring. De Copulatie, waarbij de cloaca’s van M en V tegenelkaar aangedrukt waarbij het sperma in het V wordt gebracht.
    * O oogkleur is natuurlijk oranje

    Nou, hoop dat ik door mag naar de volgende ronde ๐Ÿ™‚

  37. Bij de Zweedse zijn er twee jonge van dichtbij te zien. Wat zijn ze mooi!! Ze lijken donkerder. Als ze opvliegen zie je dat prachtige roodbruine in hun vleugels.

  38. Geen zondagsrust wieland. Heb me lam gewerkt vandaag (in huis dan)

  39. De x is van strix en de c loaca kiss is gewoon een ‘vogels’ nummertje maken, maar het c woord?
    Nog verder zoeken naar de dreighouding en de teen.

  40. Oh oh,..wat stel je weer moeilijke vragen Henriette. Ik weet in ieder geval de oogkleur van de oehoe..over de andere vragen ga ik nadenken..

  41. Je had voor mij rustig die egel mogen laten zien ter illustratie van. Maar spreek enkel voor mijzelf.

  42. Ik heb al mijn fantasie gebruikt om een oehoe te horen en wat denk je? Met alles wat ik in me had en het beeld van een oehoe erbij oproepend kon ik het nog niet horen ๐Ÿ™‚

    Ik ben gezakt voor het oehoe examen. de eitand is niet blijvend en de ogen zijn oranje. Verder weet ik het niet of ben ik het vergeten. Ik schaam mij diep ๐Ÿ˜ฆ

  43. Over imponeren gesproken Henriete! Wat een vogel die quetzal daar is onze europese oehoe een grijze muis bij ๐Ÿ™‚
    Moet nog even nadenken over je quize…komt eraan ๐Ÿ™‚

  44. Voor diegenen die niet van voehoetbal houden…..een Oehoe quizje.
    M et welke teen kan de oehoe draaien ?
    E itand. Is deze blijvend, ja of neen ?
    X ..Vul de eerste 4 letters aan tot een andere uilensoort
    I mponeerhouding. Hoe wordt deze ook wel genoemd ?
    C loacal kiss. Wat is dat ? Noem het andere C-woord
    O ogkleur van de Oehoe.

  45. Helaas, ook geen Oehoes in Mexico. Wat ze er wel hebben is de zeldzame quetzal. met een beetje veel fantasie hoor je hem oehoe roepen ๐Ÿ™‚

  46. Ik heb een platgereden egel “gered”. Bedoeling was een foto er van te nemen zodat goed te zien is hoe Oehoes vanaf de wollige onderkant de egel kunnen pellen tot de stekelhuid. Maar bij nader inzien …….heb het idee dat de foto als schokkend ervaren kan worden met de uitgebulkte inhoud. Ik laat de vliegen hun werk doen en kijk wat er van overblijft.

  47. ah mooi Nel, dank je wel!! Extra fijn omdat ze zich vannacht niet meer op de richel hebben laten zien. Net een verenspoeling van het hemelwater gehad zie ik wel. Krijgen ze een coupe the punk van….weer eens wat anders ๐Ÿ™‚
    Die naar binnen gekromde nagels heb ik vaker gezien. Kruip er maar is in……

  48. Poppetje gezien, kastje dicht. Ik ben ook weg. Dag Henriette en Cenoriva.

  49. ja, drie..eentje dichtbij en eentje verderop.. . blijft leuk, oehoe’s luisteren ๐Ÿ™‚
    ben weer weg…

  50. volgens mij is dit inderdaad Dotjes verenkleed..nageltjes niet gezien, hoor er drie?

  51. Het zag er idd. een beetje vreemd uit. Kan heel goed dat dit de kleinste is. Hij is een beetje nat geregend

  52. Ik vond het er een beetje raar uitzien, vandaar. Zou het Dotje zijn?

  53. Volgens mij waren er 2 teenkootjes naar binnen gebogen, Piety.

  54. Ik zie (en hoor) hem zitten, Henriette. Gelukkig nog ergens een uil te zien.

  55. Er zit een Oehoe pul in de Eifel. Nog steeds “tuig” van de richel-minded.

  56. Bedelen van takjes te horen in de diepte. Zal vannacht even kijken of ze nog op de richel verschijnen.

  57. Gaat mij al net zo Nel. Zelfs de collega’s missen mijn nevenactiviteit in de nacht ๐Ÿ™‚
    Blijf nog even hangen voorlopig. Kan het niet helpen….
    Ben met je eens Nel dat we een goed team zijn geweest dit jaar incl. Lottekind en Heinzle en de Deense buurtjes ๐Ÿ™‚

  58. Dank je Nel. Ik vond het ook heel leuk dat je bij ons kwam!!
    Je hulp was meer dan welkom. Het zou leuk zijn als je soms nog wat van je laat horen.
    Als je zin hebt……? kom dan eens gezellig langs in het oehoekwartier en anders tot volgend jaar!!

  59. Het is jammer en goed. Zit ik hier ’s morgens, wat moest ik ook al weer? Oh ja, kuuks kijken. En nu ze zijn uitgevlogen, zit die drang er nog steeds. Zal wel weer overgaan.
    Dit was mijn eerste ervaring in het meedoen met onderzoek en ik vond het heel leuk. Niet in de laatste plaats door het leren van screenprints maken. ๐Ÿ˜‰
    Ook heel leuk om met zoveel mensen samen te werken. Ik noem er een paar: Wieland, Majo, Agnes, Bas, Hilde, Cenoriva, Geza en natuurlijk Henriette. Ik vergeet natuurlijk vast mensen, maar in ieder geval allemaal dank, dank voor de samenwerking en de gezelligheid.
    Ik zal af en toe nog wel een blik slaan op de site, misschien reageer ik dan ook nog, maar voor nu dag en tot ziens. Ik geloof dat ze in december alweer aan de balts gaan, dus tot dan.

  60. Haha, grappig: Het Oehoekwartier ๐Ÿ™‚ zet vast wat stoelen neer, tafeltje….*

  61. Fijne fladder geza ๐Ÿ™‚
    mss komen we je nog tegen in het oehoekwartier !!!

  62. Ik fladder er even tussenuit, misschien zijn jullie er over zo’n 2 weekjes nog? Tot ziens allemaal!

Geef een reactie

