De Hildesheim-Dom Oehoes

verbouwingFoto: Bisdom Hildesheim

Oorspronkelijk is de Duitse dom de broedplaats van een torenvalk paartje. Men wist dat er weer een broedsel was. Maar door een verbouwing was de webcam uitgeschakeld en had men niet door uit welke soort dit broedsel bestond.
Half mei werd de webcam weer aangezet en de beelden zorgden voor een enorme verrassing toen de jonge torenvalken Oehoes bleken te zijn.
Op 16 mei werd een van de jonge Oehoes beneden gevonden door bouwvakkers. Het had de val overleefd, maar wel enkele beschadigingen opgelopen en werd naar een opvang gebracht.
Op 23 mei werd een tweede jonge Oehoe al vrolijk rondhupsend beneden gevonden door een architect. De sprong vanuit de nestkist is ongeveer 30 meter geweest. Dit exemplaar werd opgevangen door de EGE.
Het derde Oehoejong werd nog een poosje via de webcam gezien.

De Hildesheim-Dom webcam

Volgens het onbevestigende verhaal zou er in de kloostertuin een nieuwe nestkist, met de 2 jongen daarin, geplaatst zijn. Er zou gezien zijn dat de jongen weer prooi aangeleverd hebben gekregen van het ouderpaar.

Bisdom Hildesheim

319 thoughts on “De Hildesheim-Dom Oehoes

  1. Uk heeft gelukkig een hele tijd flink zitten eten. Opeens een paar vleugels …meer was er niet te zien, maar Ukkie had wel ineens een grote vogel. Ze had al een hele tijd zitten roepen en hoopvol rond zitten kijken. De 2 anderen zaten op afstand jaloers toe te kijken hoe Uk zat te schrokken. Later, toen ze genoeg had, kwamen die Geschwister snel aanlopen en aten de rest. Was heel mooi om te zien en ik was erg blij, dat ze zo voldaan was.Was ongeveer 23.15, dat Lotte langs kwam

  2. @Geza, ik denk, dat er 3 worden bijgevoerd, want ik heb al een paar maal alle 3 de oehoetjes tegelijk gezien. Van morgen lagen er 10 verse kuikens en nu nog 6, dus ik vermoed, dat ze alle 3 of zeker 2 zijn langsgeweest…

  3. Henriette, is er ergens (of kan jij) meer info verkrijgen over de H.Dom oehoes dan wat we nu zien? Vooral: waarom wordt er 1 jong bijgevoerd, waar zijn de ouders, en worden de andere twee wel gevoerd door de ouders of ook bijgevoerd?

  4. @ Wieland. Ik denk dat Vrouw het nest bezoekt….een restprooi ziet liggen…en op dat moment doet wat haar main goal is: het zorgen voor voedsel. Het ligt er al en zet haar aan tot oppakken. Of om te voederen, of om het over te snavelen.

  5. Gatverdamme. Helemaal klaar mee. Als er een rijtje eendagsOehoekuikens lag waren er al 1493 petities online. Dat je in een opvang situatie “iets” moet voeren, dat begrijp ik zelfs nog wel, maar dat er een webcam op moet staan is volkomen bezopen. Het wachten is zeker op het levende kansloze tamme Konijn of Caviaatje, zoals bij tamme Oehoes.

  6. Henriette, ze komt echt eten van de prooi!! Bedacht mij ook dat ik dat gedrag ook wel gezien heb bij de Deense, waar de pullen deze ook weer afpakte van V en terug in het nest legde. Vanmorgen moest Lotte wel delen met pul en ‘leek’ ze te voederen. Kan het zijn dat V zelf niet voldoende voedsel tot zich neemt als ze ook op jacht moet voor de jongen? Dat druist weer in tegen het idee dat ze zelf als eerste moet overleven. Beetje vreemd is het wel. Je zou verwachten dat ze zichzelf fit moet houden om uberhaupt te kunnen jagen.

    De Dom-oehoe kan ik geen beeld van krijgen en zo te lezen ben ik daar niet rouwig om.

  7. Er is 1 Domoehoe aanwezig en heeft een kuiken gegeten, dus vond het toch wel een lekker snoepje…

  8. @Henriëtte…dat zou idd wel kunnen. Maar die kuikens hebben er vrij lang gelegen, dus grote honger hadden ze niet. Als ze echt bezorgd zouden zijn, dan moeten ze er toch wat groters neerleggen. Tja…ik zeg ook maar wat natuurlijk, want we weten niets zeker…

  9. @ Marita. Ik denk dat ze er niet zeker van zijn of de pullen wel genoeg krijgen. Het probleem bij stadsbroeders is, zodra de jongen het nest verlaten hebben, dat de oudervogels er niet meer bij durven.

  10. @ Wieland. Ik heb zo’n moment zelf nog niet gezien. Eet ze de resten dan ook, of pakt ze ze op ?

  11. Heb gisteravond gezien, dat een Domoehoe het laatste kuiken opat en toen weer vertrok. Nu ligt er weer een rij verse kuikens.. Beetje vreemde situatie, want op een kuiken alleen kunnen ze niet leven, dus wordt er buiten met zekerheid nog wel wat voedzamers gevangen. Ik vermoed dat die kuikens als lokkertje dienen om de oehoe´s toch vooral voor de cam te houden….

  12. 7.40 Lotte te horen!! Pul reageert. Zou Lotte weer komen eten??

  13. 4.58 L/H dropt rat. Grote kuuk gaat ermee vandoor. Dotje is er nog. Heftig bedelroepend.

  14. De cameraman/vrouw is goed bezig. Prachtig beeld. Daar smelt/smul ik van.

  15. Daar had ik dus nog nooit van gehoord, een witte kwaker. Hollands tam eendenras. Wat moet die nou in de Eifel. 😉

Geef een reactie

