Oehoe spotten in Zweden

De eerste bijdrage in de rubriek “juvenieltje” is van Nel. Voorheen bekend als Toeps.

vuurtoren

Op reis met de vogelwerkgroep. Gedeelte van het verslag van Eveline R.
Een voorstel van twee leden om ’s avonds ten Oosten van Lund in de steengroeve van Hardeberga de Oehoe te spotten. Wij erheen. In afwachting van de Oehoe picknicken we aan de rand van de groeve met warme soep en brood. Heerlijk! We kletsen zachtjes en lopen wat heen en weer. Een fluitje en iemand wijst ons op een vos. In het halfdonker deed hij aan een herdershond denken, zo hoog op de poten! Prachtig, de golvende pluimstaart. Bedaard loopt hij tegen de schuine wand van de groeve op, slaat links af en verdwijnt uit onze verrekijker.
Het is tegen half acht, we horen de Oehoe! Een opvallend zachte roep en toch ver dragend. Om 19.35 uur zien we hem zitten op een hoge richel van de groevewand tegenover ons. Het is of ik mijn ogen niet geloof, zie ik de pluimoren? Nee, het is al te donker. Wat we allemaal hoopten, gebeurt: hij vliegt op. Eerst zit hij op een grote buis aan de rand van de groeve tegen een donker naaldbos. Weer even later zit hij gelukkig bovenop een houten elektriciteitspaal. We kunnen hem nu in de scoop duidelijk onderscheiden als een bijna-silhouet tegen het verdwijnende daglicht. In dit tegenlicht meende ik soms de ronde krachtige hauwsnavel te zien toen hij met de kop draaide. Hoe dan ook, enerverend om dit mee te maken. Dat neemt niet weg dat we bij het eerste paadje dat naar een ander uitkijkpunt leidde, een merel zagen. Die had ik al gemist deze dag, misschien zijn ze hier schuwer en mogelijk ook minder talrijk dan in Nederland.

De Oehoe gezien, een bijzondere afsluiting van een mooie en intens beleefde dag!

1 fyledalenFoto’s © Nel V.

– Eveline R.  en Nel (Toeps) –

135 thoughts on “Oehoe spotten in Zweden

  1. Hoi allemaal, ben een dagje weg geweest dus kan nu pas reageren.
    Het is idd allemaal heel moeilijk te zien. De prooienlijst begint steeds meer te bestaan uit prooi onbekend of kleine prooi en een enkele die wel te zien is.Verder ook steeds meer prooien buiten beeld en niet te zien of het door M of V gebracht is. Wat dat betreft weet ik niet of het nog heel veel zin heeft om door te gaan. Ik laat de beslissing uiteraard bij jou liggen Henriette. Het is jouw OZ en als je denkt dat je er wel wat mee kan gaan we graag door!!

  2. Ja, het is niet fraai het beeld. Maar toch, als ik kijk, kijk ik en Eifel en Denemarken. Als het licht wordt, is het iets beter.

  3. Henriette het beeld is in de nacht te vkokkerig om uberhaupt iets te herkennen of onderscheiden dus van prooi determinatie kan haast geen sprake zijn. We kunnen nog even proberen er iets van te maken om op een later tijdsstip te beslissen.? soms is er overdag nog iets te herkennen van de prooi. Vooral de kleine prooien zijn lastig in de nacht. Moet er ook bij vermelden dat ik het ook wel jammer vind te stoppen. Foto’s later op de dag. Moet eerst slapen 😉

  4. Overleg: het beeld is nu al een poos van slechte kwaliteit. Er schijnt niets aan gedaan te kunnen worden. Wat doen we. Stoppen of doorgaan ?

  5. 5.00-7.00

    5.20 ogewonden kuuks rennen uit beeld. Even later geluid van eten.
    Verder geen bijzonderheden.
    Ik vertrek hier. Morgenochtend ben ik er dus niet.
    Een zonnige dag gewenst.

  6. Goedemorgen Nel en Agnes. Zie dat jullie er zijn. Ga ik even verder met mijn werk. Straks foto’s.
    Tot later

  7. goeiemorgen wieland. Lijkt het maar zo of heb je vaak nachtdienst?
    M’n laptop doet een beetje gek. Ik zit wel in de Eifel, maar noch niet in Denemarken.

  8. Ben nu weg. De komende weken moet ik altijd vroeg opstaan, dus helaas geen nacht-OZ mogelijk. Gute Nacht!

  9. Hallo Wieland, ik was er ook. Dus enkele aanvullingen:
    01.05 Uk en een grotere oefenen touwtrekken met de pelsdierprooi (in nest).
    Uk is heel sterk 🙂
    01.11 Lotte dichtbij te horen.
    02.04 Uk loopt met grote prooirest onder de cam en eet er. Het laatste stuk is ze heel lang aan het naar binnen werken (02.12 tot 02.30 of zo).

  10. 02.44 alle pullen in nest lijken wat te eten. 1 pul loopt dan weer naar richel. Waar die muis is gebleven?

  11. 02.30 M op nest, brengt muis. Pul neemt deze aan en lijkt die tegen de muur te leggen. Ging vrij snel dus andere pul zou het ook snel opgeschrokt kunnen hebben. ?? Kleine pul blijft stil in nest staan.

  12. 02.22 1 pul lijkt nog te slikken van prooi. Of kan stuk moeilijk weg krijgen? is niet te zien, net buiten beeld.

  13. 00.42 twee oudere pullen nemen prooi in nest, vechten verder om prooi. Kleine pul staat erbij en kijkt er naar.
    00.50 – 00.51 M met prooi op nest. Twee oudste pullen pakken prooi en rennen buiten beeld. (foto morgen) prooi leek plodderig, veren en poten? Volume van merel.

  14. Frederique, ben jij er nog, zoja tot hoe laat wil jij kijken?

  15. Oudere pul lijkt alleen te eten. Het is erg lastig een prooidier te onderscheiden met dit wazige beeld, helaas. Lijkt pelsdier.

  16. LW, nog twee pullen vechten om prooi. Lijkt of ze nu samen eten van een prooi.
    Heb nachtdienst en kan tussendoor kijken. Roep maar!

  17. oh, ze zaten met z’n allen aan een stuk prooi te trekken, iets zachts met staart. vosje?

  18. Volgens mij wat geharrewar (gevecht) om een stukje prooi. Beetje ver weg, onduidelijk beeld. Zo’n 15 minuten al geklapper met vleugels ook.

  19. Ik kan helaas niet langer blijven kijken. Hopelijk is er gauw iemand anders.

  20. 22:19 M met rat of jong konijn. en denk het laatste maar ben niet zeker

  21. Als de DP is gebeld en evt de LID is ingeschakeld, gaan die hoogstwaarschijnlijk beoordelen of de huisvesting adequaat is. Normaal gaan die af opde reële behoeften van een dier waar ze voor komen, dus ruimte, voeding en verzorging.En er is altijd een beroep te doen op de algemene dierenwelzijnswet, als situaties aantoonbaar niet deugen.

  22. Mijn mening is dat de kooi met de ervenis van de Oehoe’s is mee gekomen dus zullen ze er al vanaf hun geboorte in zitten. Staan behoorlijke bomen in met dikke takken. Vliegen kunnen ze niet, alleen vladderen.

  23. Nee, niet vol in het licht, in een donkere hoek. Ja DP is gebeld begreep ik. Is niet echt een dierenwinkel, een hele grote hal met van alles, kinderen kunnen een speurtocht maken enz. door de hele hal. Oehoe’s zitten bij binnenkomst meteen links. Zeg maar voor je echt de hal in loopt. Ik liep er zo voorbij. Moest vragen waar ze zaten! Blond? Daar komen ook mijn Oehoe-bordjes vandaan, uit het restaurant.

  24. Heeft er nou eindelijk al eens iemand gewoon de LID/Dierenpolitie gebeld?

  25. Ik vergeet nog een extra binnenruimte van 2 vm. en 2 m. hoog. In een dierenwinkel ? Vol in het licht ?

  26. Thnx Henriette! Ze staan in een soort van dierenwinkel dus, maar niet voor verkoop 😦 Is een compleet circus eromheen daar….

  27. Ik denk dat de Duitse minimummaten om te beginnen een goede richtlijn kunnen zijn. Overigens vind ik dat ook nog wel aan de krappe kant. Dat is voor een grote uil 10 vm, de hoogte 2,5 m., en voor iedere uil erbij 5 vm. Daarnaast zou geschiktheid van omgeving bekeken moeten worden. Niet in een achtertuin van woonwijk bijvoorbeeld. Er zouden dus ook minimum maten moeten komen voor de tuin waarin zoiets mag komen.

  28. Goedemiddag. Hoe groter de volière, hoe beter! En aangezien de vrijheid geen oplossing is, dan maar in een zo’n groot mogelijke kooi die beschikbaar is om drie oehoes te huisvesten. Maar dat is mijn mening.

  29. 12.12 – 13.12
    12.12 Uk zit in het depot links boven achter de troon en is aan het eten! Helaas niet te zien wat.
    12.57 slikt nog wat restjes (botjes).
    12.58/59 gemist.
    13.00-13.12 Uk nu op de troon.
    12.23 trekt er een kuuk in nest aan de oude hazenpoot.
    Zag kuuk 1 en kuuk 2 meermaals poepen. Dus is er genoeg voedsel 🙂

  30. Wat voor actie is er dan ondernomen, lijkt me handig te weten, voordat andere mensen misschien dezelfde actie ondernemen?

  31. Goedemorgen, Henriette weet jij wat een adviesmaat is voor een volière met 3! volwassen oehoes erin? Ze zitten nu in een driehoekige, met max. 3 mtr per recht stuk, en ong.2,50 hoog… 😦 (actie is al ondernomen, moest niet nodig zijn, maar helaas…)

Geef een reactie

