De Deense Oehoes

De twee Deense jonge webcamoehoes zijn bijna zo ver om geringd te worden.
De planning is om dat in de dagen van aanstaand weekend, of net daarna te doen. Ze zijn dan ongeveer 4 weken oud.
Helaas gaan we het ringen niet live meekrijgen. De uitleg is dat vanwege technische redenen de camera uitgeschakeld zal worden, maar dat er daarna wel een clip beschikbaar komt op de Pandion site.

In een eerder bericht hier op het weblog werd genoemd dat de Oehoes al 16 jaar op deze plek broeden. Dit jaar dan met een andere Oehoe Vrouw. We hebben het dan over het Oehoe gebied in Zuid Jutland, het uiterste Zuiden van Denemarken.Β Het nest is gelegen in een grindgroeve waar dagelijks gewerkt wordt.
Nabij de grindgroeve is een vuilstortplaats gelegen. Regelmatig hoor je ook via de webcam de kraaien en meeuwen die daar rondzwermen. Daar komen dan ook de vele ratten vandaan die we als prooi voor de jongen zien.
In de naaste omgeving, ongeveer op zo’n 100 meter, is een klein meer aanwezig. Dit is de plaats waar de Oehoes hoogstwaarschijnlijk hun bad nemen en ook de meerkoeten vandaan plukken.

Op onderstaande afbeelding is zo ongeveer de nestplaats gemerkt. De Denen zijn uiterst beschermend met betrekking tot hun Oehoes.
De verantwoordelijke oehoeder, en ook degene die ze zal ringen, ringt niet alleen de Oehoes in zijn gebied, maar ook Bosuilen, de Ruigpootuil jongen en de volwassen vrouwtjes daarvan.

Deense webcamoehoes Meer informatie over de Oehoe in Denemarken is hier te vinden.
Daar aangekomen links in het menu op “Danmarks Fugle” klikken. Vervolgens de tab “Aftenfalk” uitvouwen en daar “Stor Hornugle” kiezen. Daarna klikken op “Vaelge art”.
Oh ja…vergeet google translate niet πŸ˜‰

– Henriette –

49 thoughts on “De Deense Oehoes

  1. Mooi van wel dat je leuke verhaal hier thuishoort, Toeps πŸ™‚ Maar je snapt zeker wel dat ik meer wil lezen van je Oehoe beleving in Zweden. Ach, zoveel vragen aan je. Nah…Weet je wat, bedenk ik ineens,…het volgende weblogbericht is ….komt er nu aan !

  2. Ik zag al iets bij de Slechtvalk staan dat de beelden zelfs eerst naar de EO gaan en dan pas naar BDL. Opmerkelijk.

  3. Ja Toeps een prachtig land! Ben in die contreien nog lang niet uitgekeken.
    Mooie foto Toeps, prima gelukt πŸ˜‰
    Fijne dag, tot later

  4. Hoi Wieland, ik was nog aan het stoeien met een plaatje. Ik heb de jouwe nog niet bekeken, ws. hetzelfde als de mijne. Ja, mooi verhaal he? Zweden is voor vogelaars erg leuk, zeker in de najaarstrek.

  5. hoi Toeps dacht dat je al weg was!
    Mooi plaatje ter ondersteuning dan πŸ™‚

  6. Goedemorgen,
    Toeps wat een prachtig verhaal, bofkont dat je dat mocht zien. Ga zelf regelmatig naar Zweden, heerlijk, heerlijk!!
    Lotte op nest, kom net binnen vallen en zag ze nog net op de richel.

  7. 5.00-7.00

    5.18 M/V dropt iets in uiterste puntje re-onderhoek. Vertrekt meteen weer. 1 pul er op af. Verdwijnt uit beeld.
    Komt na 3 min. weer tevoorschijn. Ik vermoed dat hij rat heeft gegeten.

    1 kuuk constant bedelen.
    6.15 Lotte in beeld. Loopt naar nest.
    6.17 start voeren restprooi.
    6.51 stopt ermee. Loopt naar uitkijkpunt.
    7.04 Lotte weg.

    Tijdens het voeren, schreeuwen, snavelklappen en blazen. Wat een herrie, maar wel leuk.

    Dit was het weer voor vandaag. Veel plezier verder.

  8. Een vossenverhaal. Najaar. Zuid-Zweden. Steenarend vliegt rond in dal. Er loopt ook een vos. Die krijgt steenarend in de gaten. Raakt helemaal verstijfd. Poten worden langer, lijf gestrekt en de staart staat als een vlaggemast omhoog. Duidelijk een poging om er veel groter uit te zien, dan hij is. Steenarend valt niet aan. Indrukwekkend! Tijdens die reis ook een groeve bezocht en oehoe gezien en gehoord. Misschien hoort dit hier niet thuis, maar ik kon het niet laten. πŸ˜‰

  9. LW
    03.24 achterpoten en staart duidelijk in beeld: vosje!
    Ben nu echt weg.

  10. 02.30 – 03.00
    Verder GB, momenteel geen kuuk in beeld.
    Ik ga nu afsluiten. Succes voor de volgende!

  11. 01.00 – 02.30 GB
    Drei kleine Uhus warten ruhig auf große Beute.

  12. Zal morgenmiddag nog even reageren op wie ik nog wilde reageren, maar voor nu first things first: slapen πŸ˜‰ Veel plezier allemaal:)

  13. Ze staan op wacht, zonder hemd, ……..
    Morgenochtend ben ik er weer van 5-7

  14. Toeps ik begin een vermoeden te krijgen waar de mist vandaan komt.
    De plek waar ze broeden ligt niet ver van de kust. Het zou zomaar zoutaanslag van het zeewater kunnen zijn. Hopelijk halen ze idd een doekje over de lens tijdens het ringen.

  15. Ik wil jullie heel veel succes toewensen Cenoriva! We missen je hier maar ik begrijp heel goed dat je het nu wel heel erg druk moet hebben in de vroege ochtend. Hou je taai!

  16. In de Falungroeve zijn nu 2 kuuks aan het ronddarren met vliegoefeningen. (Geen zoekplaatje πŸ˜‰ ) En ik geloof niet meer in de mist in Denemarken. Hopelijk maakt iemand de lens schoon als er geringd wordt.

  17. Veel succes en sterkte Cenoriva, hopelijk sleept jouw M veel DVP’s aan. πŸ˜‰

  18. Goh Cenoriva, dus dat is er aan de hand. Ik vroeg me echt af wat er was. Je was zo’n vaste kijker om 7 uur. Gelukkig geen vreselijke ziekte, maar wel andere, ws. lastige, problemen. Ik snap dat best en ook de veranderingen in je huiselijk leven. Ik word al moe als ik er aan denk, 2 kinderen van die leeftijd. Maar het zal wel prettig zijn, dat jullie nu min of meer zeggenschap hebben over je eigen kleinkinderen. Leuk dat ze van de oehoe hoed en rand weten. En je hebt Lotte’s broedplaats nog in het echie gezien. Daar kun je vast nog wel op teren. πŸ˜‰ Het ga jullie goed.

  19. Pullen reageren op ??

    Komt de rat der ratten wraak nemen ?

  20. Hey Cenoriva, ik had je ook al een tijdje niet gezien, dacht dat je misschien op vakantie was. Het zal niet zonder reden zijn dat je nu je kleinkinderen hebt, en zal best een moeilijke tijd aan vooraf zijn gegaan. Dat het zwaar wennen is geloof ik graag ! Het is toch wel wat anders dan een dagje oppassen. Maar……kinderen houden je jong! (wordt gezegd…) En ach, als je eenmaal het ritme weer terug hebt πŸ˜‰ Geniet maar van ze, het komt vast goed! πŸ™‚

  21. OHH Cenoriva, wat fantastisch voor jou!!! Hoop je nog hier en daar te lezen tussen het kindergedruis πŸ™‚ Wat spannend moet dat geweest zijn voor jullie. Hoor graag van je!

  22. Bas, denk dat zowel in de psychologie als in het observeren van gedrag bij dieren, het reageren op stimuli en respons, een aanknopingspunt kan zijn te observeren en begrijpen. Hoewel de ‘Black box’ (het innerlijke) altijd een Black box zal blijven waardoor je nooit met zekerheid gedrag kunt verklaren. Dat is het mooie aan de ‘theorie’ van Darwin.

  23. Toeps mist me, achhh β™₯
    wat liefff…

    Ik moet zeggen dat ik het hele oehoe-gebeuren mis.. het kijken en het noteren en lezen van jullie berichten…dat ik nu zo snel reageer komt vanwege een mail die ik hierover kreeg …

    wat happened?
    Wij, mijn man en ik, zijn pleegouders geworden van onze kleinkinderen.
    Kinderen zijn 7 en 8 jaar oud.
    Ten eerste moet je dan weer wennen aan het feit dat je de hele dag kinderen om je heen hebt, daarbij moet je school, verzekeringen, alles regelen. Na 20 jaar moet je weer iedere dag 4x per dag naar school lopen om te brengen/halen. Vreselijk !
    De kids doen hun best, maar bij oma zijn andere regeltjes dan ze thuis gewend waren.
    Het is nog veel sturen, en dat kost tijd.
    Ipv dat oma achter de pc zit, spelen de kids er nu spelletjes op…
    Zo ongeveer.

    Ze weten van Lotte, en hebben naast hun spelletjes Lotte vaak “open” staan en vertellen op gezette tijden wat er gebeurd πŸ™‚ Ikzelf lees soms snel jullie verslagen, maar ik moet bekennen dat ik de kuuks al niet meer uit elkaar kan houden, en dan is het toch wat minder.
    Nog even en dan gaan ze weer hopsen, van rots naar rots.
    En kleine stukjes vliegen. Mooi om te zien.

    Genieten jullie er nog maar lekker van, probeer ik ook nog zoveel als mogelijk.
    Nogmaals Toeps, lief dat je nog aan me denkt πŸ™‚
    En volgend jaar ben ik er vast weer bij.

    Groetjes aan jullie allen,
    Cenoriva

  24. Ha idd Wieland dat verklaart inderdaad waarom er zo ontzettend veel ratten worden gebracht. Dat hebben de oehoes slim bekeken. Leuk om al deze achtergrondinformatie te weten, Henriette. Bedankt:) En de grote ringdag is dus dichtbij. Altijd spannend.

    Heb trouwens nog niet een van die twee heroΓ―sche verhalen van een Oehoe M terug kunnen vinden. Doe vandaag nog een poging en lukt dat niet, dan zal ik beschrijven wat ik me ervan kan herinneren. Het is natuurlijk leuker om naar het exacte Duitse nieuwsbericht te kunnen verwijzen, met daarin alle details.

  25. 5.00-7.00

    5.28 Lotte op nest. Prooi? Direct weer terug naar richel. 1 kuuk er achteraan.
    5.30 is ze weg.
    Verder geen bijz. Volgens mij hebben alle kuuks wat gegeten.

    Prettige dag verder. En ik mis Cenoriva al een tijd.

  26. Sorry Agnes voor de late reactie .. ik had inderdaad mee gekeken en had er niets meer aan toe te voegen. Nog een goede nachtrust πŸ™‚ ik spring seffens nog ff in mijn nest.
    Was aan het genieten buiten van de van gisteren aangekomen huiszwaluwen een tiental en de gierzwaluwen zo’n 20-tal. Heel ontspannend om naar te kijken. Ben nu weer weg.

  27. Geen probleem .. had hier nog wat te vermelden.Er ligt nog een groot beest in nest (links)
    Ga er nu vandoor … nog een fijne dag en tot later!

  28. Zo te zien is die al bijna op. Er staan er alweer een paar te wachten. Enne… sorry dat ik aan de late kant was.

  29. Hallo goedemorgen Toeps … geef kuuks met prooi aan jou πŸ™‚

  30. 04.00 – 05.00
    04.58 Heinzl met dikke zware prooi – kreeg hem zelfs amper over de rand
    (heb niet kunnen zien wat het precies is)

  31. Hallo Hilde, guten Morgen! Du hast also auch alles gesehen und gehΓΆrt?

  32. 01.00 – 03.05
    01.00 – 02.52 GB
    02.53 Lotte op het balkon buiten beeld, kuuks snavelklappen, bedelen. Zeker geen DVP, want de kuuks vechten niet.
    02.54 – 02.56 uk lopt in beeld, uit beeld.
    03.01 weer in beeld. Heeft het iets kleins met? Onduidelijk en onwaarschijnlijk. Blijft bedelen en heen en weer lopen.
    De twee andere niet te zien en niet meer te horen.
    Einde waarnemingen.

Geef een reactie

