Reddingsoperatie Deense Oehoe kuiken

Vanmorgen om 11.45, tijdens het voeren, fladderde een van de kuikens wat naar voren en kukelde pardoes naar beneden. Schrik alom.
De Deense Oehoe vrouw rekte haar nek en haar ogen gingen richting kuiken dat nu buiten het nest en buiten beeld daar ergens onderaan lag.
Wieland was op dat moment aan het waarnemen en sloeg onmiddellijk alarm. Via mail en telefoon kwamen meerdere Oehoe alerts binnen waarbij op mijn beurt het alert werd doorgegeven aan Denemarken.
Nadat het bericht aangekomen was in Denemarken volgde er een snelle actie. En een uur later stond het gevallen kuiken weer bij zijn nestgenootje.

Door deze actie was er natuurlijk geen ontkomen aan dat Vrouw Oehoe gedwongen werd haar nest te verlaten. Echter zonder deze actie was het maar de vraag geweest of het kuiken het gered zou hebben. Het zou ongetwijfeld gevoederd zijn…maar zou het genoeg gekregen hebben als Vrouw Oehoe dit voederen op twee plaatsen moest doen ? Te jong nog om zelf omhoog te klauteren, een gemis aan warmte, droogte en geborgenheid….dus moest er een mensenhand aan te pas komen.

De val: filmpje van DOFBirdLife


De redding: filmpje van Henriette

479 thoughts on “Reddingsoperatie Deense Oehoe kuiken

  1. Met muis of rat? Iets wat zeer snel door 1 kuuk weggewerkt wordt?

  2. 21.36 Lotte en Heinzle heel even tegelijk aanwezig (wauw!)

  3. Ha Bas, ik zag net een restje voorbij komen, maar een verse prooi is meer dan welkom.

  4. Misschien was het antiek stuk haas πŸ˜‰ Hoi Bas.

  5. denk dat het een restprooitje was want ze laten het verder links liggen

  6. Goedenavond allemaal. Koelkast leeg? Hun maag zo te horen wel.

  7. hebben ze in dat eventjes nou een prooi gescored of is het de hazenpoot nog?

  8. Wieland. ….waar staat je screenprint ook alweer van de bloedspoelen ?

  9. Nee hoor ik doe Denise wel en klets wel mee bij Lotte πŸ˜‰

  10. Het liefst Lotte, maar ik neem aan dat jij die ook prettiger vindt.
    dus als jij die liever doet vond ik het ook goed hoor

  11. Uhhhh, Henriette, je hebt zeker geen filmpje van je actie ?! πŸ™‚ Zie het helemaal voor me…..

  12. O goeie A3ana ga ik doen, och en wat schiet zijn 25 Paloma’s wel goed voor….

  13. Optie dit ter voorkoming van meerdere ongelukken, eitjes meteen na het leggen weg halen en een uitsmijter bakken!! Wat een verhaal. Of kleiner gaas aan de ren……..

    Chipo je kan duivenvoer fijn stampen en door de broodballetjes doen.
    Pas wel op de erwten niet weg schieten!

  14. Goed he, zo’n “doodgewone” kip. Als een tijgerin! Maar gefeliciteerd Henriette, voor het wagen van je leven en voor het redden van kip en kuikens. ;-0)

  15. Ook mooi dat de stopwatch dit jaar niet ongebruikt is blijven liggen. Stop de tijd!..stop de tijd!..nog geen 20 minuten πŸ˜‰

  16. *Wisselbeker van vogelredder naar Henriette doorschuift*

  17. Als het aan mij lag had je een lintje gekregen
    niet alleen voor de kip, maar ook voor de tomeloze inzet voor de oehoe πŸ˜‰

  18. O geweldig. Opgekrikt kuiken in donker doen, dan blijft moe rustig. Kip van de vegaslager is lekkerder.

  19. en alles idd met gevaar voor eigen leven. Ik zou die kip in de pan laten belanden!!
    happen naar de baas is ten strengste verboden.!!!
    Maar ik vind het wel een helden daad hoor

  20. Oh ja, nog even bijzondere vermelding. Dit alles in nog geen 20 minuten. Tegensputterende kat naar binnen werken, zoeken in schuur naar materiaal, opgroeiruimte barricaderen met hamer en spijkers, nat kuiken redden, kuikens oppakken, naar binnen rennen voor handdoek, weer terug naar binnen rennen voor grotere handdoek, worstelen met moederkip, gesprekje gehouden met haar, water neerzetten, kuiken opkrikken, handen wassen, jodium spoelen, pleister knippen en opplakken. Als ik ze had moeten ringen waren er 4 minuten bijgekomen πŸ™‚

  21. Ik heb vanmiddag ook even aan bescherming moeten doen aan de moeder der vogels…..de kip. Weer die kip πŸ™‚
    11 kuikens, 2 moederkippen en een likkebaardende kat voor het kippenhok met kuikentjes die de tussen het gaas door kwamen. Kat naar binnen, nog even een nat kuiken gered die tussen de eierschalen lag, opgekrikt, en de hele handel even voor eigen veiligheid opgesloten. En nu heb ik een pleister op mijn hand. Als een furie was ze, dat ik aan haar kuikens zat. En ze mikte en vloog doelbewust naar mijn gezicht. Beresterk toen ik haar eenmaal vast had met doek over haar heen, en gilde de hele boel bij elkaar. Enfin…..alles zit veilig. πŸ™‚ En ze heeft ontzag van mij gekregen. Plan B:….hoe ga ik opgekrikte kuiken straks onder haar vleugels proppen πŸ˜‰

  22. Hoi Rita, fijn dat het Heinzle-muizenraadsel duidelijk is nu πŸ˜‰

  23. Hoi Kloek ja het leeft nog en heb zojuist voor de zekerheid 5 broodballetjes gevoerd. Nu is het uit aan het buiken. Het eet ook zelf al wat zaadjes maar het is nog moeilijk.

  24. Muizen gisteravond:
    21:23 Heinzl met muis, muis wordt om 21:32 opgegeten.
    21:37 Heinzl met muis, jong eet op z’n gemak de muis uit het vuistje en om
    21:54 is ook die muis op.

  25. Klauteren, springen, vleugels strekken, elkaar een beetje vervelen, hangjongere zijn. Het leven voor deze 3 ziet er voorlopig zorgeloos uit.

  26. LW Kuuks lekker in zonnetje, poetsen in gezelschap van vliegenfamilie. GB

  27. @Agnes, als ik oz doe geef ik dat met de tijd aan. Als ik zo maar even voorbij vlieg, zet ik er L.W. voor (Losse waarneming), dat was afgelopen nacht het geval πŸ™‚

  28. Hoi Wieland, soms lijkt het volgens mij ook of ze naar elkaar beginnen te kijken van “jij bent concurrent”. In ieder geval zal “het kinderlijke” er wel af gaan, lijkt me. En ze zijn een tijd in het begin natuurlijk bijna 1 organisme, onder moeder en warm en dan worden ze langzaam maar zeker individuen, wat ook iets betekent lijkt me.

  29. 06.00-08.00
    Geen bijzonderheden. Af en toe Lotte gehoord. Laatste uur niet meer. Blijkbaar is het koud in de Eifel, kuuks lekker op een kluitje. Reageerden even op een scheldende ekster.
    Prettige dag allemaal.

  30. 6.32. Of ze heeft er de hele tijd gezeten of ze is weer terug. Hoor Lotte weer.

  31. 6.13 ongeveer. Ik denk dat Lotte weg is, hoor haar niet meer.

  32. Tjonge, jonge, jonge wat een sprongen. Twee terug, komen kijken of er nog wat ligt. Lotte op achtergrond. En toen waren er weer drie.

  33. Kijk, dat vind ik altijd van die minirampjes. Wat een gedoe! Je hebt dus ook niet gevolgd wanneer Lotte begon met voeren?
    5.58 stopt met voeren. Loopt richel af, alles achter haar aan. Leeg nest.

    Wil je een kopje koffie van me? Het ruikt heerlijk.

  34. Ok Toeps, ik ga er nu vandoor. Nog een fijne dag en tot later πŸ™‚

  35. Goedemorgen Toeps … gelukkig kan jij kijken πŸ™‚
    We hadden deze morgen een panne en nu zijn er problemen met mijn laptop, heb voor de Eifelse cam niet veel kunnen betekenen de voorbije uren.

  36. Sorry… het lukt niet om de cam online te krijgen. Probeer vandaag in orde te brengen.

  37. 04.02 04.44 Electriciteitspanne .. heb nog enkele gegevens van de Deense cam, maar heb problemen met laptop voor de Eifelse cam. Probeer op te lossen

  38. Hallo goedemorgen, is hier iemand? …
    Kan kijken tot 06.00 uur.

  39. 00.50 – 02.30 GB
    Diepe rust, uk home alone (cam op het nest gericht).

  40. L.W. 00.28 uur Cam hangt nu boven het nest of….zitten ze alle drie op de landingsbaan?

  41. Zie een kuuk op bijzondere manier naar zus/broer kijken. Zoe er in het stadium tot volwassen worden ook een fase zitten van anders kijken naar broer/zus/prooi? klinkt wat luguber maar toch heb de indruk dat de blik anders wordt? Zien jullie ook verandering?

  42. = bijzondergeden en 2 kuuks op de richel πŸ™‚
    Trusten voor straks die kijken……

  43. tot 23.– Geen bijzomderheden dan dat 1 oudste kuuks slapen op richel.

  44. Fijne avond Ch1po, succes met je duifje. zijn best sterk dus wie weet. Trusten….komt goed!

  45. Ik ga goedenavond zeggen en wens de kijkers/ozers een mooie nacht.

  46. Denk ook Maja dat de muis al eerder gebracht was door Heinzle op nest, niet op richel.

  47. Ja Wieland ik bedoelde dat moment dat ze op hem afrenden Ik heb om 2138 geen Heinzle gezien Majo maar ben ok meer dingen tegelijk aan het doen (wachten op Steenuiltjes bv ;-))

  48. Wat prachtig te zien dat ze zelf prooi kunnen scheuren. Toch bijzonder wel muis, geen koolmees?

  49. kan het dat hij die om 21:38 heeft gebracht
    ik kwam terug lopen en meende hem weg te zien vliegen. even later zag ik dit kuiken met muis.
    kan natuurlijk de muis zijn die de 1e x al gebracht is maar dat weet ik dus niet

  50. Hopelijk komt er een clipje dat we kunnen zien wat zich nou afspeelde, waren Oehoes en vleugels en gerèn en weg weer en Lotte krijsend op de achtergrond. Zo ongeveer.

Geef een reactie

