Webcamonderzoek Duitsland en Denemarken

deensoz2014Naast het noteren van de waarnemingen met betrekking tot de Eifelse webcamoehoes, is er nu ook een ruimte gemaakt voor de Deense webcamoehoes.Al wie wil kan hiermee kiezen mee te doen voor 1, of beide webcamonderzoeken.
Danske observatorer bifalder naturligvis ogsa.
De Deense onderzoeksruimte is te vinden via de aanklikbare link in de horizontale balk direct onder de kopfoto met de naam “Deens webcamonderzoek”.
Net zoals bij de Duitse Oehoes, zal ook van de Deense Oehoes een spreadsheet bijgehouden gaan worden en gedeeld met het betreffende land.

Voor de waarneem-uren in de nacht van beide onderzoeken, de zogenaamde nightshift,
is in diezelfde horizontale balk een ruimte gemaakt om voorkeur uren in te vullen.

Gaandeweg zal gedurende beide onderzoeken steeds een update op de hoofdpagina (deze pagina) gezet worden qua prooien en andere bijzonderheden.
Tussendoor zoals gebruikelijk ook nog andere oehoe journalistiek.

Voor nu….recht zo die gaat, en vrijheid/blijheid in het meedoen aan dit dubbele oehoe-onderzoek, het Nederlandse Lotte en Stor Hornugle citizen science project van 2014.

– Henriette –

254 thoughts on “Webcamonderzoek Duitsland en Denemarken

  1. We verhuizen weer naar boven. Een kort eenregelig bericht ditmaal.

  2. Ik hoor hem ook Majo. Ik weet niet waarom, maar als ik de koekoek hoor vind ik altijd dat de lente pas echt is begonnen 🙂

  3. Grappig, ik hoorde een koekoek op de achtergrond. Zou ook een interessante prooi zijn 🙂

  4. De prooi van 02:02 gisternacht zou ook nog een marter geweest kunnen zijn i.p.v. een vosje. Ik probeer even zijn “gangen” na te gaan, bij het in het nest brengen was het onduidelijk.

  5. Henriette, je vraag van 17:16 :
    1 muis (23:37) en 1 marter (04:18) vannacht. Geen vos.

  6. Ben het met je eens Henriette, Men heeft in mijn ogen een onaanvaardbaar risico genomen.
    Een cam is leuk, maar niet ten koste van de oehoe

  7. Oke dat zou al fijn zijn! tegen die tijd verwacht ik ook andere weer…..dank je wel!

  8. Ch1po, wil jij even aflossen?? of iemand anders? Kan ik even de keuken in enz.

  9. Hoop dat de werkzaamheden in ENCI niet al te verstorend is geweest. Uilen zijn wat dat betreft wel opportunisten. Zoals de sneeuwuil b.v. Heb begrepen dat kou minder erg is voor eieren dan warmte. Hoop dat de wind niet heel koud was toen ze vertrok.

  10. Met nooit vertoonde techniek en allemaal keihard gewerkt. Vanwege het al diepteleurgestelde BDL publiek. Hum hum. Wat wordt het volgende, tamme vogels inzetten als de wilde niet komen? Sorry voor het gemopper.

  11. Henriette, bedoel je de cam in de ENCI groeve die nu bij BDL wordt getoond?

  12. Ben ik helemaal met je eens Henriette. Roept bij mij een grote weerstand op. Dan zou het observeren gaan om het publiek te plezieren, dat heeft weinig meer te maken met beschermen van een dier in het wild, voor mijn gevoel. Mss ook maar goed dat jij zelf je eigen richting bepaal. Geeft ook mooie nieuwe kansen.

  13. Er is gisteravond een muis gebracht, vannacht marter en 04.18 vos. Er schijnt nog een oudere prooi van een vos te liggen die regematig weer wordt weggelegd. En zwarte vogel. Een rijke dis zou ik zeggen.

  14. Zeg dat wel Wieland. Het gaat super zo. Mooie prooien en 2 oehoes om te volgen. Kleinigheidje…..de 2 Deense eieren moeten nog even uitkomen en hoop dat ze levensvatbaar zijn. Helemaal heppie de peppie. Dat wil zeggen, op 1 big minor na. Hevig teleurgesteld in diverse partijen wat betreft de ENCI webcam. Uiteraard leuk om te zien voor een ieder, maar het mag nooit de bedoeling zijn om een cam te plaatsen tijdens een broedproces.

  15. Ja Henriette, prooien genoeg voor 3 lijkt mij!! Het gaat geweldig met die twee haha dat kijkt ook een stuk fijner natuurlijk. En dan die Deense erbij, mooi om te vergelijken en een veel informatie voor jouw onderzoek hoop ik.

  16. Enfin…de uitslag van de poll is duidelijk. We houden de reacties zoals ze zijn. Nieuwste bovenaan. Gezien het aantal stemmen gaat dit een super onderzoek worden met wel 22 onderzoekers 😉 Wow !

  17. Helegaar niet nieuwsgierig….maar 1 vos en 1 marter vannacht ?

  18. He hoi Rita, ja het drut groeit als kool. Wat gaat dat snel! Lotte en Heinzle doen het goed he, dit jaar 🙂 Fijn om te zien dat er zoveel prooi is, heerlijk! Niet dat ik wil aanschuiven hoor 🙂

  19. 17.02 stopt voedering. Legt prooi voor haar in depot.
    Blijft voor kleintje een heel gevecht aan eten te komen met twee van die bullies naast je. Heeft niet zo heel veel gekregen.

  20. Ha Wieland, al gezien dat de oogjes langzamerhand open gaan?

    Het groter groeien gaat met een razend tempo..

  21. Even een te groot stuk, probeerde deze te voeren maar lukte niet en eet het zelf. Is nog wel en kunst natuurlijk de stukjes vlees op het juiste formaat af te scheuren.

  22. 16.35 kuuks laten van zich horen.
    16.37 pakt prooi voor haar, vermoedelijk marter. Kontje en achterpoten te zien rechts voor haar.
    start voedering.

  23. Is prima, dacht ook dat er een voedering kwam maar ze neemt de tijd. Ben er nog wel even tot iemand anders roept. Tot straks Hilde

  24. Hilde, ben weer te voorbarig geweest, sla mij maar als ik het weer doe 🙂 Ben af en toe beetje een autist 🙂

  25. Wieland, kan jij nog even kijken.. misschien komt er nog een voedering !
    Ik moet nu gaan. Tot later 🙂

  26. Oke Hilde, er zijn weer mooie prooien binnen las ik. Kuuks groeien als kool.
    !5.55 pakt prooi uit depot voor haar. Marter. legt deze voor nest.
    Eet zelf eerst, andere prooi voor haar, om even te proeven of het goed genoeg is. Kan niet zien wat.

    15.5

  27. Ok Wieland dat is mooi… ik zie dat de roep van Lotte eral opstaat. Ik blijf nog tot 4 uur,
    duik dan in de keuken 🙂

  28. Hoi Hilde, ben op de achtergrond, beetje losse waarnemingen doen. Kunnen we elkaar aanvullen?
    15.33 V 1x

  29. Morgen Bas, Deense was zo onrustig, dacht komt een kuuk maar nee, ze is weer gaan liggen!

Geef een reactie

