De hele dag “zuhause”

De Ratumse Achterhoekse Vrouwelijke webcam oehoe, bekend van Beleef de Lente, heeft afgelopen zondag een serieus “proefliggen” laten zien. De duur daarvan was ongeveer 2 uur. Een aanduiding dat de eierleg naderende is.
Waar hier vrijwel alles volgens het boekje gaat, kent Duitsland echter een webcamoehoe die heel verrassend en onvoorspelbaar is in zijn gedragingen. Geen vrouwelijke, maar een mannelijke, ….alhoewel de Duitse oehoevrouw ook vaak de wenkbrauwen laat fronsen.
De webcamvolgers kennen de mannelijke Duitse oehoe als Heinzl. Ongeveer een week geleden liet hij zich bijna de gehele dag zien op de broedplaats. Het  was geen proefliggen, ook geen proefzitten. Mannelijke Oehoes hoeven tenslotte geen eieren te leggen of uit te broeden. Wat dit gedrag dan wel geweest mag zijn blijft speculeren. Waar de Nederlandse webcamoehoes bijna voorspelbaar gedrag laten zien, blijven de Duitse webcamoehoes steeds weer verrassend. Vaststaand feit is dat het prachtige beelden heeft opgeleverd van de Duitse oehoeman.

Onderstaand een compilatie, met dank aan Rita na de vraag of zij dit wilde vastleggen in een filmpje.

61 thoughts on “De hele dag “zuhause”

  1. Dank @wieland, dit geeft de burger en de oehoe weer moed! Die van “ons” zijn kennelijk wel vaak te horen, zelfs op de cam volgens jullie :-)) De laatste keer dat V het nest bezocht, was op op 2 februari, vandaar…..

  2. @kloek, onderstaande berichtje heb ik ven opgezocht. Zo kun je lezen dat er nogal verschil zit in tijd van broeden. Elk jaar is het dan ook weer een verrassing.
    “Een zeer vroeg broedgeval
    Posted on 27 januari 2010 by Henriette
    Oehoes beginnen met hun broedsel meestal in februari/maart. Maar het broedbegin van een Oehoe in perioden van sneeuw en vorst is niet ongewoonlijk. Er is een broedgeval bekend dat aanving in enig jaar op 27 januari.” einde bericht.
    Een Oehoevrouwtje uit het gebied Nedersaksen Weserbergland is op dit moment al broedende.
    Niet sinds gisteren, maar op zijn minst vanaf 29 december. Dit is wél ongewoonlijk vroeg.
    Een dergelijk vroeg broedgeval rond de Kerstdagen, is voor het laatst jaren geleden gezien in de Sudeifel.

  3. @wieland denk je? Bas had het over het eerste ei op 17 februari…..😩:-( 😩😩

  4. @kloek, denk dat het helemaal goed komt daar in Zweden. Ze denkt er nog even over na voor ze werkelijk gaat zitten 😉

  5. We kunnen ook een app van de Oklahoma eieren sturen naar onze oehoes als voorbeeld ? Of een vriendelijk en liefdevol verzoek of valentijnkaartje met eieren of een lekker ratje?

  6. In het polletje ligt de Nederlandse oehoe een vleugellengte voor…..We hebben er dus alle vertrouwen in!

  7. Nog een paar weekjes, dan kunnen we weer gezellig op de richel gaan genieten van “onze oehoes”. Ik verheug me er enorm op en ik hoop dat we via Bdl, goed gevulde nesten zullen zien en dat er veel jonge vogels, gezond en wel de wijde wereld invliegen!

  8. Hoi A3ana, fijn er weer te zijn. De spanning steigt en niet alleen bij de oehoes 🙂

  9. Ben ik helemaal mee eens @Majo! nu wij er toch zijn wil ik ook alles zien.
    De zachte kanten van een oehoe familie. Oehoe erothiek 🙂 Even wat anders als het verscheuren van prooien.

  10. Dat horen ze toch voor de cam te doen Wieland? Zo hebben we er geen lol van.

  11. Het lijkt erop dat Lotte en Heinzle op de webcam zitten te voozen. ik zie de cam bewegen en af en toe een vlerk voor de lens. Hoor overigens Heinzle op de achtergrond. Lijkt dan weer niet dichtbij? Of een buurman?

  12. @Majo hoi, volgens mij heeft Kalle vloerverwarming aangebracht bij Pippie. De erco is in ieder geval goed 🙂 Dit is de tweede dag dat ze op het nest zit dus @Bas ik ga voor de Zweeds dame. De Nederlandse dames doen het goed op het podium.

  13. Ik krijg de neiging om een lekker kacheltje bij zweedse Pippi te zetten.
    Toch maar eens vragen of Kalle cv wil aanleggen in de kist.

  14. Hoi Chip, maar hopen dat het niet een heel pak sneeuw gaat worden op dat treurige nestkastje, samen met die zware keien, zou het dakje het dan wel eens kunnen begeven ! Gelukkig is de oehoe niet zo erg kieskeurig wat huisvesting betreft, hier zijn al prachtige uilskuikens geboren……met een grote speeltuin er omheen 🙂

  15. @Bas, ja zoiets. mijn liefde voor de oehoe is ontstaan bij ht zien van een echte oehoe. De BDL oehoe zit bij mij in de buurt. Het idee dat zo’n prachtige grote jager in Nederland voorkomt en dat de kans groot is dat ik hem zomaar tegenkom. Dan moet ik ook op jacht 🙂 ik struin wat gebieden af die in aanmerking komen.

  16. @karja hoi, soms helpt het om de site te vernieuwen. Gewoon nog een keer afsluiten en de link links weer activeren.

  17. Nachtbraker Karja:) Voor zover ik kan nagaan, gebruik ik voor de Zweedse webcam adobe flash. Succes! (Misschien ergens een plugin van een ondersteuningsprogramma activeren?)

  18. Ha Kloek en Wieland. Dan geef ik Bedel de favorietenrol voor het goud, Wieland. Met 3 podiumplaatsen en – hopelijk – een vierde podium-schamper zitten we gebeiteld het komend broedseizoen. Al die webcams … Rubriek: OWN’s zapservice 🙂 … met Valentijn voor de deur ”Wanneer werd jij verliefd op de Oehoe”?, bij het programma ”man bijt Oehoe.”

    In Duitsland hebben ze inderdaad iemand die soms de camera bedient, Kloek. Een uitkomst!
    Vorig jaar werd de soap rondom het weesjong ‘Annie / LB’ vrij nauwgezet gevold door de cameraman. Ook in Zweden worden de oehoes regelmatig op soortgelijke wijze, maar vanuit verschillende perspectieven in beeld gebracht. De camera staat schuin aan de overkant van het nest, met zicht op een ruig speelvlak. De camera toont het avontuur, de hindernissen, de nieuwsgierigheid en ontdekkingen van het – soms ietwat ambitieus ogende – nest verlatende oehoejong. Vermakelijk!

  19. Heb geen webcambeelden voor Zweden, alleen een klein vierkantje linksboven. Wat is hier het ondersteuningsprogramma?

  20. Ik ga daar ook zeker naar kijken, een oehoe in het schijnsel van een rode gloed, moet betoverend zijn! Zal mooi staan bij die schitterende ogen 😀😀😀

  21. ha ha ja @kloek, in Zweden laten ze de nacht aan oehoe. Soms is de nacht daar vrij licht en blijft alles zichbaar in een rode gloed. Prachtig om te zien. Maar verder is er in de nacht niets te zien. altijd weer een verrassing als het licht wordt en de oehoe op het nest zit. Dan zoomen ze ook heel mooi in.

  22. @wieland, wat ook geweldig is….wij hebben in ieder geval nachtbeelden. Zie net de beelden van Zweden….pff, wat lampjes in het donker, verder niets te zien!(oehoe is toch een nachtdier). Mocht daar al beweging zijn van de oehoe, kunnen wij het niet volgen. Geef mij Bdl maar. Wij zien alles, cam dichtbij of niet. In Duitsland zit denk ik een mannetje aan de cam, bij aanwezigheid van Lotte of Heinzl, zoomen ze meteen in??!!

  23. @Bas, de wendbare cam levert mooie beelden op op de richel. Hoewel ik soms de neiging heb om zelf de cam te sturen als ze net te traag zijn om de oehoes te volgen. Vooral als de uilskuikens rondfladderen. Maar we mogen helemaal niet mopperen, we zitten al op de eerste rang! Zo ook de positie van de cam bij de BDL.

  24. Als ze onze drie oranje mannen nagaan, gok ik op onze oehoes! Hoi Bas, leuk je weer tegen te komen hier! Hoe zie ik de Zweedse oehoe?

  25. Bijzonder vind ik dat de Zweedse oehoe verder lijkt te zijn in het broedproces. Ze heeft al vaker de gehele dag bij/in het nesthok gezeten. Sneeuw en koude lijkt de oehoe niet te weerhouden. Om in de olimpische sfeer te blijven 🙂 welk land scoort als eerste een oehoeei in 2014 ? Zweeds, Nederlandse of de Duitse oehoe?

  26. Het mooie aan de Duitse webcam is dat je niet alleen op het leven van de oehoes kunt inzoomen, maar ook op de oehoes zelf. Bedankt voor de treffende samenstelling, Rita.
    De BDL-oehoe is er ieder jaar weer vroeg bij. Afgelopen jaar werd het eerste ei op 17 februari gelegd. Ben razend benieuwd of mede deze – vooralsnog – zachte winter voor een ware kuikenboom gaat zorgen.

  27. Dat is zo @wieland, dat mysterieuze maakt het ook zo boeiend om naar ze te kijken. “Onze” Nederlandse adonis heeft in ieder geval al laten zien dat hij héél goed in staat is om lekkere hapjes voor M mee te brengen, dus alle hoop voor een mooi nest, met een uilskuiken of 2-3!!:)

  28. ja dat klopt @kloek, prooi aanvoer zal wellicht een rol spelen of ze tot broeden komen. Helemaal zeker kunnen we dat ook niet zeggen natuurlijk. We weten ‘nog’ niet alle geheimen in een oehoeleven 🙂

  29. @wieland Ik heb het vrouwtje wel eens onder de sneeuw op haar eieren zien zitten dus, als ze er klaar voor zijn deert hun het weer niet! Maar het zou wel fijn zijn als het weer gewoon meedoet!:-)

  30. ja een schitterende verschijning. Die indrukwekkende vleugels als hij aanvliegt, prachtig. En die pluimen die zo vinnig rechtop staan en scherpe klik. Ze lijken er dit jaar klaar voor te zijn. Hoop dat er geen lange koude periode volgt.

  31. Zag hem ook net aan komen vliegen, wat een prachtdier is dat! Lotte roept idd op de achtergrond.

  32. Rita, dank je wel voor je prachtige beelden. SUPER!

    De ‘scheuren’ in de ring kunnen ook wat diepere krassen zijn, bedacht ik.

  33. rond 16.50 paring Zweedse oehoe. Romantiek in de schemering. Zat voorheen in het broedhok met twee prooien. Eet 1 prooi (rat) voor ze vertrok naar een rotspunt waar het mannetje naar haar toevloog.

  34. Is ook niet echt een wereldprobleem Henriëtte, ik overdrijf graag!! Dank voor je snelle reactie.

  35. Hoi Kloek. De verschuiving in datum komt doordat er in lagen een reactie geplaatst kan worden. Ik zal die mogelijkheid verwijderen want dat schept alleen maar verwarring.
    Ik zie 2 reacties van je staan. Als je een derde hebt geplaatst heb ik geen idee waar die gebleven is. Ik heb gisteren wel de melding van een lege reactie ontvangen. Misschien is dat die van jou geweest ?
    Tip…..links in het menu kan je de laatste reacties zien staan. Als je daarop klikt kom je automatisch daar terecht.

  36. HENRIETTE…..joehoe….Kijk dan, de berichtjes van 6 februari staan ineens boven die van mij. Eén bericht is helemaal hier niet meer te vinden. Rrrraaaarrrr en help!

    Die klauwen, ik had géén idee dat ze zo lang en scherp waren…Brrrr…namens alle muisjes en andere “vulling” van onze oehoes.:-))

  37. Gejo, vind hem wel meer op een scheur lijken dan een kier rechts ervan zie je wazig nog een scheur. ik weet niet hoe de sluiting eruit ziet maar als dat een druk punt heefd zou je die moeten zien zitten en die zit links van de scheur volgens mij.

  38. Die ‘scheur’in de ring kan ook de kier zijn. De ringer heeft dan de ring niet helemaal zorgvuldig dichtgeknepen.

  39. Of het Heinzl is of niet, een knapperd is het zeker!!:) Wat een prachtige beelden Rita. Super, dankjewel!

  40. Dank allemaal. Het was best lastig om uit alle mooie beelden van die dag een keuze te maken, er gebeurde zoveel en leverde zulke mooie plaatjes op..het liefst zou ik de hele dag laten zien 😉

    Het klopt dat je Lotte hoort roepen JCF. Ook als ze niet in beeld zitten, zijn ze regelmatig overdag in de buurt van het nest te horen door het af en toe over en weer roepen. Dit is niet nieuw, deden ze andere jaren ook. Misschien kunnen ze elkaar net niet zien in dat terrein en houden op deze manier contact?

    Gejo, afgaande op het totaalbeeld en specifieke kenmerken -o.a. ring rechts, verenpatroon, (roep)gedrag enz.- ben ik er zo goed als zeker van, dat dit de oude vertrouwde Heinzl is. Die ring vertoont overigens enkele flinke scheuren, zoals hier mooi te zien is: http://webcam.pixtura.de/SWR_UHU/highlights/2013-09//2013-09-02–18-21-16.jpg
    ik ben benieuwd of die het einde der dagen van de drager haalt.

  41. Rita, ik heb genoten van je filmpje, hij zat blijkbaar erg te genieten van de zon en spuugde ook nog even zichtbaar voor de Cam een braakballetje uit!! Hij zat zich net op te poetsen of hij een (( vrouw is ! ( zou het een travestiet zijn ?) Groeten Lies.

  42. Mooi gedaan Rita. Ik kijk niet vaak genoeg om te zien of dit dezelfde man is als vorig jaar. Maar het dier is zeker ouder dan 5 jaar. Leuk dat er een vrouwtje roept op de achtergrond.

  43. had het al live gezien, maar mooi om je filmpje te zien Rita. Ik heb toch een speciaal plekje voor die twee daar in de Eifel.

  44. Klopt het dat ik af een toe een andere oehoe hoor, waarop Heinzl dan reageert? Bijzonder dat er dan overdag wordt geroepen.

  45. Hoi A3 🙂 Lotte is ook regelmatig te zien. En als ik Heinzl was zou ik neon reclame voor haar opplakken “hier moet u wezen” 😉
    Altijd een feestje om die mooie close ups te zien die de Eifelse camera geeft.

  46. Ik zie dus de “goede” film! Wat is dit toch genieten, wat mooi Rita. De kans bestaat toch dat Lotte een andere plek kiest? Of wordt ze ook wel op het nest gezien?
    Ook weer een gezellig verhaal om te lezen Henriëtte.

  47. Na meerdere pogingen staat dan het juiste filmpje. Excuzes-moi aan degenen die het voorgaande, foute, filmpje zagen.

Geef een reactie

