Infectie bij de Oehoe

De ziekte “Het Geel” wordt veroorzaakt door Trichomonas gallinae en is een parasitaire infectie van de bovenste luchtwegen. Bij postduiven is dit een van de meest voorkomende infecties, maar ook de Oehoe kan deze aandoening krijgen.
De parasiet tast de slijmvliezen aan waardoor er problemen met het ademhalen en eten ontstaan. Bij een ernstige besmetting kunnen de kaasachtige gele plakkaten de gehele keelholte overwoekeren waardoor de uil uiteindelijk een hongerdood zal sterven of stikken.

Tijdens mijn ringbezoek van de laatste jonge Oehoes in Duitsland, was er 1 Oehoejong dat nogal een hees geluid maakte tijdens het blazen.
In de bek is dan ook even gekeken of het besmet was met het Het Geel.
Dit was gelukkig niet het geval.

Onderstaand een foto van een Oehoe besmet met de aandoening Het Geel in combinatie met een Herpes- en schimmelinfectie.

Infectie Foto: Vetline (Dld)

– Henriette –

0 thoughts on “Infectie bij de Oehoe

  1. poeh dat is veel lager dan ik had verwacht Therese dacht ergens boven lijn parijs- zwitserland

  2. @Henriette, Maarten en allen: nee hoor, daar maak ik geen geheim van. Ik heb het, meen ik, ook al eerder gezegd, ik woon in de Allier. Dat is het ‘sufste’ département van de Auvergne, maar voor mij is het Limburg revisited! En Maarten: in Nederland vrij zeldzaam, in Frankrijk iets minder (maar ik ben veel tegenstrijdigheden in aantallen tegengekomen). Maarten, mail maar, hoor.
    Ik sluit af, onweer nadert en dat is hier nooit leuk!!

  3. 17.47 ook benieuwd in welke omgeving je woont omdat je werd doorgewezen voor de vakantie over die oehoe,s maar niet hier hoor ik wilde je ook via mail wat vragen,maar kan dat ook naar Henriette sturen en die stuurt het dan wel door.

  4. Majo/ Mewezo, nee helaas geen ijsvogeltje in de eigen tun maar 100 m. van huis langs de Berkel(loopt rond mijn woonplaats)zitten er een paar. Dacht ook dat ze de winter niet hadden overleeft maar ze zjn er gelukkig nog. Ze zijn niet schuw, zitten op een vrij drukke plek. probeer een foto te maken.

  5. Wat betreft die eikelmuizen heb je me nu heel nieuwsgierig gemaakt Therese. In welk gebied woon jij in Frankrijk ? Je mag me dat ook mailen als je dat liever niet hier neerzet.

  6. @ Therese….de pubers van Lotte kunnen zich nog laten zien op de richel, zij het sporadisch. Als dit het geval is, telt dat niet meer mee voor de spreadsheet, maar willen het wel graag weten als aanvulling. Dus als je ze ziet mag je dat zeker noteren hier.

  7. ik dacht dat die muizen zeldzaam waren Thereze? of voer je ze stiekum zodat er veel van die zijn?;-)))))

  8. @wieland, hier nog eentje jaloers… zelfs wakhakken heeft niet mogen baten deze winter….

  9. nietus therese ikke heb m! ikke ikke 😉 hihi mr leuke muisjes! wat schattig;) ik zag dat je comments had achtergelaten bij tinychat 😉 hihi

  10. Heb jij een ijsvogel in je tuin Wieland? Dat is zeker niet verkeerd.Ik ben jaloers op je. Na de winter heb ik hier in de omgeving helaas geen ijsvogel meer gezien.

  11. therese, leuke en bijzondere beestjes heb jij in je tuin! ik moet het op dit moment doen met het ijsvogeltje…is ook niet verkeerd

  12. @Henriette, zie mijn vraag van 20 juli om 3:51
    Heeft geen haast, hoor.

  13. Voor wie wil weten hoe ik er op dit moment bijzit, zie http://i31.tinypic.com/4lvlf.jpg
    Ik ben omgeven door eikelmuizen, ze rennen over het terras (ik zit nog steeds buiten), buitelen over tafels en potplanten en knagen luidruchtig aan het dagen-oude brood. Ze zijn niet echt schuw, ik kan ze benaderen tot op 20 cm – dichterbij probeer ik niet.

  14. Nee Rita, ik zag dit zojuis ook, maar gisternacht zag je alle seinpalen en huizencontouren haarscherp afgetekend tegen een witte lucht. Dan moet ik toch een vergissing hebben gemaakt met het tijdstip en zag ik een dagopname…

  15. ja, je hebt een extra rondje gemaakt 😀

    Was dit wat je bedoelde met het nachtelijke licht in Zweden?

    Erg mooi…

  16. Pfff, ik heb ’t overleefd! Terug in veilige haven… Wat ’n zaaalige rust heerst hier.

  17. 4 hokjes zie je daar aangekomen…in de rechter typ je je naam en drukt op enter….in de chatbox wijst de weg vanzelf.

  18. Solly, H-OWN, ik zal ’t weer zakelijk houden, to the point, droitement. Komt-ie:
    @Sweltje, leuk! Wie wordt minister? Duobaan voor Henriette en Gejo?

  19. Nee Thérèse gewoon komen via de link hier niet via die van jezelf of daar uitloggen….pliesssss try again

  20. Ik wil niet meer, ik doe niet meer mee! Stomme chatbox:) Ben ik eindelijk binnen, zit ik weer tegen mezelf aan te leuteren! Ik blijf lekker hier, hier heb ik veel minder last van mezelf :)))
    Danielle: de K3-knufferd is voor mij, ik had het getal onder de 1 geraden! Ja toch, Bas? Bassie????

  21. hihi therese je bent niet de enige die die fout maakte;) mr verder is het nieuwe CH een eitje 😉

    goh bas 🙂 wanneer maak ik kans op de K3 oehoeknuffel ?? ja ja jaja ja ja 😛

  22. Therese???! Vera en ik als slimme alwetende tegenpolen…(maar evengoed clowns)?? Ik ben wel “een beetje dom” want ik weet nog steeds niet wat het nu is,…wat jou zo boeit aan een deur…:-)

  23. Net een mailtje gekregen van de stille formateurs: er komt een Ministerie voor Oehoezaken.

  24. Hahaha! * Klimt in de trapeze en haalt een verrekijker tevoorschijn. * In de nok van de circustent cirkelen Oehoes als aasgieren boven een rottende gnoe op de Afrikaanse savanne. M’n gezicht licht even op als een schijnwerper me passeert.
    Het geluid van hoofd brekende Oehoeclub vertegenwoordigers, is met het verdwijnen van het kikkerconcert de nieuwe achtergrondruis.

    Vakantie? Dat doe je maar in je eigen Oehoetijd. Volstond in maart een glimp van de Oehoe op de webcam nog, wil de veeleisende meute nu meer dan een pak veren zien. Oehoe kalenders, Oehoe tassen, ringtones met Oehoeroepen en Oehoe dvd’s zijn niet aan te slepen! Ik weet niet wie hier de aanleiding voor heeft gegeven, maar de K3 Oehoeknuffel prijs geven we maar 1x weg.

    Gelukkig is er nog iemand zo wijs door te roepen dat ONSUH Oehoes net ff wat mooier zijn. Wordt er toch nog opgelet.

    Oehysterici duiken overal op in het land. Oranje leeuwen worden door Oranje Oehoes vervangen. Oehoeconcerten behoren al weken tot het standaardprogramma van het Concertgebouw. Videoclips worden opnieuw opgenomen en uitgebreid met de Let’s Oehoedans. Deltavliegen is de nieuwste rage, de ultieme Oehoe glijvlucht ervaring!

    We hoeven alleen maar te wachten op: Doedelzakken die tot Oehoezakken zijn omgebouwd. Oehoeklokken het dagritme bepalen, Oehoewindwijzers de juiste richting aangeven, Trendwatchers de Oehoemobiel ontdekken, Oehoe bellenblaas de peuterspeelplaats overneemt, Oehoe borduurwerkjes de muren bedekken, AH voor iedere 5 euro aan boodschappen een Oehoebeesie weggeeft; Nederland de Oehoe OWNT.

    Grtz!

    P.s. K1 kan het fanmail bombardement maar nauwelijks aan, pas begonnen met de 2x Viertenige typcursus.

  25. Therese, wat heerlijk om die gesprekjes van je te lezen zo bij een kop koffie 🙂
    Bij de draaideur van het nieuwe CH hoef je niets anders te doen dan je nickname in te vullen boven het knopje “nickname” en dan op dat knopje te klikken.

    De Zweedse cam stopt na verloop van tijd met het doorgeven van actuele beelden. Dat kun je zien aan de klok die stil blijft staan en de pixels die niet meer bewegen. Even refreshen is dan de oplossing.
    ’s Nachts zie ik een zwart vlak, vol met dansende witte spikkels. Misschien is die stilstaande cam met dagbeeld dan toch leuker..

  26. De ‘directe’ webcam bij Lotte is stil blijven staan om een uur of zes; de halfuurlijkse archiefbeelden worden echter wèl bijgehouden.

  27. Voor wie ook ’s nachts actief is: werp eens een blik op de Zweedse oehoesite en je zult zien dat het daar maar niet wil ‘donkeren’: het lijkt wel dag – en dat een maand na midzomernacht!

  28. Henriette, denk je dat Lotte’s pullen nog te zien zullen zijn op de richel, of hebben ze nu een bepaalde afstand tot het nest waardoor de richel een net zo toevallige landingsplaats wordt als iedere andere plek? M.a.w. als er nu nog een pul op de richel wordt gespot, telt dat dan mee voor het onderzoek? Zo ja, op welke wijze, oftewel aan welke onderzoeksvraag beantwoordt zo’n incidenteel bezoek? ?

  29. Let wel: ik heb voor geen seconde spijt van de Bedel-investering, maar om opnieuw iets aan te gaan waarvan ik de draagwijdte onvoldoende kan overzien is ’n pietsie te veel.
    Eén keer per jaar Bedel is voor mij voorlopig genoeg.
    Gut, Henriette, wat heb je toch met dit weblog gedaan? Er komt bij mij alleen maar serieuze praat uit…

  30. …. maar zonder die domme clown kunnen de ‘slimmeriken’ zich niet verkneukelen… 🙂
    Ik vraag in september wel aan Vera wat er nou zo leuk is aan hyves; vooralsnog lijkt het me alleen maar tijdrovend. Als ik terugkijk op de periode Bedel denk ik: waar haalde ik de tijd vandaan? Of, erger: waar heb ik het van af gesnoept?

  31. @Danielle: heb je gezien hoe ik aan ’t knoeien ben geweest voor de deur van het nieuwe CH? Ik ben er in geslaagd om daar iets aan te maken waarvan ik het bestaan niet eens kende en erger, ik kan het niet ongedaan maken!! :)) Ik voel me ’n beetje als ’n onnozele clown in een circusact, met Kagoe en Vera als de slimme, alwetende tegenpolen. Whoeaaaa !!!!!

  32. Hoe is het in vredesnaam mogelijk dat een oehoe in gevangenschap geel oploopt in zo’n ver stadium??? Je zou toch denken dat het bij deze vogels als 1e opgemerkt wordt. Het kan dus bijna niet anders dan dat ze besmet voer hebben gehad. Fijn zo’n type dat er zo nodig een oehoe op na moet houden.

  33. hihi therese had niks uitgevreten;) er was een storing daarom werd ik geweerd 😉
    ennuh.. vera heeft hyves, het is gelukt en ze vind t erg leuk! dusssss….. waar blijf je? 😉 hihi

  34. @ Wieland, dat hebben we nog niet eerder bij de hand gehad. Er zal dan ter plaatste een beslissing genomen moeten worden. Het is een aandoening die te behandelen is.

    @ Lofa. Door het eten van besmette prooien en snavelcontact.

    @ Marijke, ja dat kan.

    @Vera. Wat ik begreep uit het verhaal was het voor deze Oehoe te laat (Oehoe in gevangenschap).

  35. tsss, toe maar, wat had jij dan uitgev(.)eten, Danielle, dat je hier geweerd werd? :)))

  36. wat een vreselijk iets dat geel:S bah! maar ik kan na 3dagen eindelijk weer op het weblog komen :D:D:D

  37. Thnx Ga meteen even kijken. Mooie oehoe … maarre … ‘onze’ V en M en alle kaas en natuurlijk Lotte und Heinzel und die Drie Kuecken zijn net even mooier, Solly Oehoe!

  38. Wat er staat over de BDL 2011 weet ik niet vanmorgen heel even stiekem gekeken naar die kalender…zag de oehoe dus wow ff spieken en op de 2de pagina stond dat stukje over de BDL.

  39. Ha @Rita@, Toeval bestaat niet … maarre Mickey, wat staat er dan over BDL 2011? Was benieuwd of de dvd al uit was, maar die kan ik niet vinden. Ze hebben ook nog steeds geen oehoeringtone in de downloadshop. Nou ja!

  40. Ook te bestellen in combinatie met de nieuwe agenda, waarop een kuifmees is afgebeeld.. toeval? 😀

  41. Ik heb twee tasjes met een oehoe er op … ga meteen die kalender scoren. Dank voor de tip, Mickey 🙂

  42. TIP.
    Nieuwe kalender van VBN oehoe op de cover.En iets over BDL 2011…

  43. ik begreep dus best wat je bedoelde. En nee, deze mappen kun je gewoon bekijken. Is geen hyves he..

  44. ik zie nergens iets verkeerds of onpersoonlijks staan Therese :))

  45. ik zie nu dat dat er ’n beetje raar ‘onpersoonlijk’ staat, dat vriend van; je begrijpt natuurlijk wel dat ik dat in z’n algemeenheid bedoel, Rita! Solly hool!

  46. ik vond het al geweldig dat ik een kijkje kon nemen: blijkbaar hoef je geen ‘vriend van’ te zijn om deze mappen in te kunnen zien!

  47. die 2 andere mappen moeten nog gevuld worden en er moeten nog wat mappen bijkomen, maar het uitzoeken van al die plaatjes neemt nogal wat tijd in beslag…

  48. Leuk dat je de Zweedse oehoe hebt kunnen ‘betrappen’. Geeft zo toch weer een heel ander beeld. Laat zich kennelijk niet afschrikken door menselijke aanwezigheid.

  49. mooi, Rita. Ik had dat vanochtend ook al geprobeerd maar mij, als Franse ‘nulle’ lukte dat dus niet. Heb meteen ook jouw twee andere onderwerpen bekeken, ‘variatie op een thema’ ::))))))

  50. Hier de link naar het album met screenshots: [url=http://nl.tinypic.com/useralbum.php?ua=TD0PzMlQ46CC%2Fu97dGZmIg%3D%3D&page=1&sort=oldest]klik[/url]

  51. leuk dat ze er meteen achteraan gaan zoeken met de webcam.. ik hoop dat we volgend jaar bij BeDel ook een bestuurbare krijgen

  52. oh, maar dat is alleen maar gezellig hoor 🙂 Mooie beelden waren het. Heeft weer een aantal leuke screenshots opgeleverd

  53. Moge Rita, had dat daarstraks al willen schrijven maar was bang dan automatisch in een van mijn one (wo)manshow te verdwalen…. :))

  54. Dankje Therese! Daarom werd er dus steeds op die hoop ingezoomd.. Goedemorgen overigens

  55. Fraaie close up-beelden van de Zweedse oehoe die op de bergwandafrastering zit.

  56. zo weer in holland aan gekomen er is wweer flink gebabbeld hier, tja het geel ..een vreselijke ziekte die in duitsland geloof ik hele zwermen vogels dode. het is nu niet vaak meer te horen gelukkig maar.ik hoop dat het wel bij die ene oehoe blijfd. geen oehoe,s gezien maar ja dan moet je zoeken naar die ene……….

  57. Ik vind dit erg schokkend, en vraag me dan ook gelijk af, of een Oehoe met deze vreselijke infectie, z.s.m. geholpen wordt, of kán worden geholpen, en begrijp dat dat ook nog eens afhangt van de verschillende stadia, hoe ernstig de Oehoe eraan toe is. Hoe zijn de overlevingskansen van de Oehoe op de foto? Als die er al zijn?

  58. Komt die besmetting door het eten van duiven met het geel?

  59. Jeetje, de strot van deze oehoe ziet slecht uit. Waar inficeren oehoes zich ? Door prooien ?

  60. Als bij het ringen een dergelijke infectie wordt ontdekt doen jullie er iets aan en/0f is er uberhoubt iets aan te doen of overleven ze zoiets niet?

Geef een reactie

