Er was eens…..

Onlangs ontving ik van een weblogbezoekster een tweetal korte leuke verhalen die 22 jaar geleden in het natuurblad “Grasduinen” hebben gestaan.

In een klein Beiers dorp woonde een arme pastoor. Vlees was een luxe die hij zich niet kon veroorloven.
In het voorjaar klom hij iedere nacht de trap op in de toren van de kerk. Niet om de kerkklok te luiden, maar om het oehoe nest te inspecteren in een der galgaten, vlak onder de uivormige torenspits.
En als vader oehoe een haas had thuisgebracht, dan verdween die niet in de magen der uilskuikens, maar in des pastoors kookpot.

Al jaren verzorgde een vogelliefhebber een buizerd met een kapotte vlerk. Het was een wijfje, dat ieder voorjaar eieren legde. Bij gebrek aan een echtgenoot bleven die eieren onbevrucht.
Op een dag kreeg de liefhebber twee eendags-oehoejongen, waarvan de ouders waren omgekomen.
De liefhebber vertrouwde ze toe aan de buizerd. Ze bleek een ideale pleegmoeder, ook toen de jongen al dubbel zo groot en zwaar waren geworden als zijzelf.

Bron: Grasduinen

Met dank aan Cockie voor het toezenden.

– Henriette –

0 thoughts on “Er was eens…..

  1. ik wil even zeggen dat de nieuwsbrief er prachtig uitziet met veel interessante artikelen, heel mooi allemaal.

  2. 22 jaar geleden gejo, de ouder dieren waren omgekomen dus moeten wel wilde oehoe,s zijn denk ik(of tamme vogels allebei tegelijk omkomen lijkt mij wel vreemd), maar toen waren er nog geen oehoe,s hier toch?ik zelf dacht aan een buitenlands berichtje.

  3. Trouwens….. dat tweede verhaal….speelde zich dat af in Nederland ???? En ging het daarbij om tamme oehoes ???

  4. Nu je het zegt gejo, ben ik daar ook wel benieuwd naar .of ze een bos neiging heefd .of toch naar groeves gaat Instinctief.

  5. Persoonlijk geloof ik wel in de inprentingtheorie. Als dat klopt, kunnen we namelijk ook verwachten dat jonge oehoes die in een boomnest in een bos worden geboren, ook eerder geneigd zullen zijn om zelf in een bos te gaan broeden. Daarom is het extra spannend dat de Gelderse oehoe een zender heeft. Deze oehoe is in een doodnormaal eikenbos op een nest geboren. En niet in een groeve of zo.

  6. Da’s een goeie vraag Gejo. In hoeverre heeft instinct meer invloed dan imprint (het hechten van jongs af aan v.w.b. beelden, opvoeding enz.)
    Bijt de Oehoe die hand die hem voedt ?!?!

  7. ha,ha….dat tweede verhaal doet me denken aan een koekoeksjong. Communiceren is niet zo moeilijk. Een hongerige oehoe die tegen de snavel van een buizerd pikt maakt wel duidelijk dat hij voedsel wil. En…. het voederen gaat instinktief denk ik.

  8. Overigens vond ik de nieuwsbrief erg leuk om te lezen.Ik kijk al uit naar de volgende.

  9. 1e tja,bij gebrek aan of het is te duur xo kom je wel aan je gratis vleesmaal.
    2e wat biezonder maar hoe hebben ze met elkaar “gecomenuceerd” dat zullen we nooit weten denk ik.

Geef een reactie

