El Buho Real – Nadal

Nadal

Het Raptor Center Iberische Studies (CERI) heeft in maart van dit jaar een Oehoekuiken opgenomen dat uit het nest was gevallen. Het heeft de naam Nadal gekregen.
De opvang is voor enkele maanden. In deze periode zal het leren vliegen, jagen en bij volwassenen van zijn soort geplaatst worden voor interactie.

Het centrum vangt ook volwassen uilen op die medische zorg behoeven. Meestens gaat het dan om Oehoes die verwond zijn tijdens hun jacht en tegen een omheining aanvliegen.

Ook in Spanje zijn de grootste risicofactoren voor de Oehoe de electriciteits leidingen, aanvaringen in het verkeer en omheiningen.
Maar ook vernietiging van hun leefgebieden, de jacht en plundering van nesten komt voor.
Het sterftecijfer is dan ook hoog. 80% van de Oehoes red het niet.

Klik hier voor het filmpje. Om deze af te laten spelen…bij aankomst op de pagina staat links voor de tekst “video”.

0 thoughts on “El Buho Real – Nadal

  1. Mijn vraag is hoe het komt dat ik de spaanse Oehoe webcam niet kan bekijken,wat doe ik verkeerd?Op verschillende manieren heb ik het geprobeerd maar krijg geen beeld.

  2. Ik heb nog een gekeken op hun pagina. Het schijnt een soort van experiment te zijn geweest. Google Translate is niet zo geweldig met het omzetten van de Spaanse tekst naar het Nederlands….maar ik begrijp er het volgende uit. Ze hebben het kuiken bij een pleegmoeder gezet. Dit is een Oehoe die 10 jaar geleden in beslag werd genomen door het Ministerie van Natuurbescherming. De Oehoe leefde in de huiskamer als een huisdier. De Oehoe jaagde niet voor zichzelf, maar ze begon wel het jong te voeden.

  3. Lijkt mij niet zo heel moeilijk om achter te komen.
    Die mensen weten waar ze hem hebben gevonden.
    En daar is het nest dus ook!
    Dus even een aktie onder nemen om hem weer in het nest terug te plaatsen.
    Altijd 100 keer beter dan met de hand groot brengen!

  4. @Roelof….ze gaan hem/haar terugzetten in de natuur. Niet in het nest. Er zal wel een goede reden voor zijn waarom dat niet meer kan.

  5. Ik denk dat die oehoe daar naar toe is gebracht door mensen die hem gevonden hadden. In het centrum zullen ze wel niet geweten hebben waar het nest was.

  6. Hij wordt ook teruggeplaatst. In de Spaanse tekst staat dat ze hem ongeveer 8 weken in het centrum houden. Het is hun eerste jonge Oehoe. Ik denk dat ze er inmiddels achter zijn gekomen dat 8 weken te vroeg is.

  7. Ik heb nog gereageerd bij het vorige item over het houden van de oehoe in de babybox.

Geef een reactie

