Imping een oehoe

Enige maanden geleden werd er een gewonde oehoe gebracht naar het Sokolarski Centre (Valkencentrum) in Dubrava, Kroatie.
De vleugels van de oehoe waren zwaar beschadigd.
Met een zorgvuldig afgemeten anaesthesie werd de oehoe geopereerd. Het team maakte een match van de 30 zwaar beschadigde veren met die van hun collectie uit de verenbank. De nieuwe veren werden via een pen aangebracht in de schacht van de beschadigde. Dit proces wordt “imping”genoemd.
Na een korte rust en een grondige inspectie werd de oehoe weer onmiddellijk vrijgelaten op de precieze plaats waar hij was gevonden voordat een andere oehoe zijn territorium over zou nemen.
Dit gebeuren is gefilmd door een journalist van de Kroatische televisie.

– Henriette –

0 thoughts on “Imping een oehoe

  1. Henriette, het lijkt of er vandaag tussen 12.33.01 uur en 13.03.01 een slang is neer gelegd die aan de kop aangevreten is. Is dit juist? Niet overduidelijk te zien, maar….

  2. hoi henriette en gejo
    ja hoor ik heb het gevonden en weer opgeschreven (de andere is met de kerstkaarten weg gegaan. hihih) en ja het staat nu ook op de site van het project.nou dan kan ik het van het weekend ook even in orde maken.

  3. Hallo Maria,

    En natuurlijk bedanken we ook jou voor de gulle donatie.
    Tjonge….. op 7 en 8 januari 3 donaties erbij. Dat is een mooi begin van 2009.

  4. Nog even erbij zetten “te Zeist” en ook “adres” (van de gever, achter naam zetten). Verder is hij helemaal prima.

  5. Wilma,

    het nummer is: 656500 tnv. Vogelbescherming nederland. ovv: naam en “Mijnvogelactie, De reis van een oehoe”

  6. Ik zie dat de teller van mijn vogelactie plotseling op 350 euro staat.
    Ik wil de anonieme gever daarvoor van harte bedanken. Ik vermoed dat het iemand uit onze kringen is die liever niet met naam op de pagina staat. Maar…. zou je mij persoonlijk dan wel willen mailen, ik zal het er verder dan niet over hebben, maar dan kan ik je in ieder geval even persoonlijk bedanken. een mailtje van mij terug is dan wel het minste dat ik kan doen.

  7. Gejo…wellicht kan jij de tekst op “mijn vogelactie” nog aanpassen en daar het gironummer noemen? Of aldaar in een reactie neerzetten? Het is moeilijk te achterhalen op de site van VBN.

  8. @ Wilma, onder de link “steun het oehoe zender-project” heb ik een pop-up schermpje gemaakt met de benodigde gegevens. Als je met je cursor op de link gaat staan (niet klikken) komt het schermpje tevoorschijn.

  9. hoi henriette ik heb geprobeerd om geld te storten maar helaas het lukte niet ik moest eerst inloggen bij de postbank de aannvraag ligt al 1 1/5 jaar in de kast.ik heb daar geen zin om daar aan te beginnen.
    maar nu weet ik dat er laatst een giro rekening no gestaan heeft ik heb dat toen op geschreven maar helaas ook die ben ik al weer kwijt.
    ik weet ook nog dat ik je gevraagt heb om het in de linker kolom te zetten maar daar kan ik het dus ook niet vinden,
    dus is nu de vraag wil je het hier weer ergens neer zetten, bedankt alvast

  10. Mooi, en nu alle andere lezers, alle kleine beetjes helpen. Het zou mooi zijn als we hier ook hier de Oehoe zouden kunnen zien, bijv. op een kerkhof en dan niet als de dierbare overledende.

  11. Truus….. ik zie net dat VBN het bedrag heeft bijgeschreven. De teller stond op 200 euro net.

  12. Prachtig! Mooi om te zien dat mensen zoveel doen voor de Oehoe (en andere dieren)..

  13. Mijn belangstelling gaat ook uit naar die oehoe-veren-bank. Ik zou daar graag eens wat laa-tjes open willen schuiven. Alleen maar om te kijken…niet aankomen. En het mooie van dit alles is dat na een paar jaar de oehoe weer gewoon zijn eigen veren heeft na de rui.

  14. Heerlijk nieuws allemaal, misschien is Jo wel buiten het bereik van de zender gevlogen. Laten we dat hopen al kunnen we haar niet meer volgen. Bij al die leidingen daar in de lucht werd ik ook niet vrolijk van.

  15. echt heel mooi hoe ze de operatie deden zoiets zal niet vaak gebeuren, het is duur maar ze hadden het er voor over. toch een lichtpuntje van jo? ik ben benieuwd.

  16. Marian….. het zenderproject is wel afgelopen, maar de technische data heeft iets aan het licht gebracht dat we nog niet hadden gezien.

  17. Fantastische deze “operatie-oehoe”.
    Dit soort geintjes zijn erg duur, kun je nagaan wat men er voor over heeft. Prima mentaliteit daar.

    Gejo

  18. Oehoe Jo leeft misschien nog

    Binnenkort zal ik henriette inlichten over de laatste data die de zender ons heeft doorgegeven. Sovon is bezig met een analyse , samen met het bedrijf die de zenders heeft vervaardigd.

  19. Truus….goed nieuws…..
    Jouw donatie is bij VBN binnengekomen. Onze teller staat nu op 195 euro. Het is alleen administratief lastig om het op de site bij te schrijven, maar ze zijn er mee bezig.
    Bedankt voor de gulle gift !

    groet,

    Gejo

  20. een prachtig gezicht, om te zien dat de oehoe weer weg vliegt, zijn vrijheid tegemoet.

  21. Wie dat uitgevonden heeft…. Zo “eenvoudig” en zo doeltreffend.

Geef een reactie

