De oehoe van Den Helder

Onlangs ontving ik van een weblogbezoeker, Antje, de mededeling dat ze het fijn zou vinden als we iets meer zouden vertellen over de eerdere oehoe-populaties in Nederland, daar het nu net leek of de oehoe nog nooit eerder in Nederland is voorgekomen.
Het verhaal van de oehoe uit Den Helder lag al enige tijd op de plank, maar het verhaal eromheen was vrij summier. Het wachten was op het vinden van meerdere informatie.
Maar Antje gaf aan dat ze nog een oud krantenartikel bewaard had over de "Den Helderse oehoe".
Deze oehoe leefde van oktober 1973 t/m februari 1981 in de duinen van Den Helder.
Desgevraagd stuurde Antje mij het artikel toe. Een uniek stukje berichtgeving over een unieke Nederlandse oehoe, die op jammerlijke wijze de dood vond.

Klik op het artikel voor een grotere weergave (klik daarna op het inzoom ikoontje rechtsonder).

Denhelder1

Met dank aan Antje.

– Henriette –

0 thoughts on “De oehoe van Den Helder

  1. Inderdaad Lottefan. Dat heb je goed gezien.
    Ik had er zo overheen gekeken.

  2. de meeste waarnemingen zullen wel via archief gevonden worden, want als je kijkt waneer ze er zijn slaapt bijna idereen nog.

  3. Prima Henriette.
    Dan hebben we dus nu alweer een doel om mee te werken !
    Leuk.

    gejo

  4. Is goed, dat doe ik wel. Als we met zijn allen hier de oehoe-verschijningen noteren pik ik ze eruit en noteer ze.

  5. Is er iemand van jullie die alle bezoekjes van de oehoe aan het webcamnest zou willen registreren ?( datum, tijd en zo mogelijk tijdsduur op het ‘nest’)
    Dit is namelijk weer geheel iets nieuws….. wanneer en hoe vaak bezoekt een oehoe het toekomstige nest ?
    Ik ben zelf razend druk met allerlei andere oehoezaken en ga dan dingen slordig doen.

  6. Op 29 oktober was oeverigens ook om 2 uur en om 3:30 uur een oehoe op het nest (heel onderaan rechts op de foto – je moet heel precies kijken).

  7. net de site gevonden mooi en spannen. ik blijf het volgen vanuit brugge Belgie.
    annelies goethals

  8. Ach je….nu zie ik dat in hetzelfde jaar een Amerikaanse oehoe is ontsnapt uit een dierentuin in N.Holland. Die gegevens staan in de database pal onder die van de oehoe bij den Helder.
    Mijn excuus, dat dierentuinbeest betrof dus een Amerikaanse oehoe en niet die aangeschoten uil bij Den Helder.

  9. De oehoe van Den Helder ontsnapt uit een dierentuin?
    In een artikel van STONE wordt hij ook genoemd als wilde oehoe.

  10. Klopt, en in de Achterhoek is gebroed vanaf 2002 tm. 2007. Dit jaar was er voor het eerst geen broedsel in de Achterhoek, omdat het mannetje dood ging.
    Maar het vrouwtje is nog steeds in de buurt. Spannend dus of ze komend jaar een partner heeft gevonden.

  11. gejo,hier(eneci-groeve) zijn dus de afgelopen 10 jaar altijd broedgevallen geweest toch? en de achterhoek is de 2e broedpaar(geweest dan) maar dat is maar even geweest toch?

  12. In de periode 1882-1887 is in Twente een oehoe gezien.
    in 1960 wederom in Twente een zichtwaarneming.
    Het eerste Nederlandse broedgeval was in 1983 in zuid Limburg. Maar het eerste goed gedocumenteerde broedgeval pas in 1997 in de Enci-groeve.

  13. maar weet jij gejo de echte laatst levende wilde oehoe in nederland dan gejo? zo ver ik weet is de eerste zo,n 15 jaar geleden gesingaleerd in nederland en in 2000 de eerste broedgeval in nederland klopt dat?

  14. Overigens, Volgens mijn databank was de oehoe van den helder ontsnapt uit een dierentuin !

    gejo

  15. maar ik zou het geweldig vinden als de dieren vam 100 tot 200 jaar geleden weer in nederland zouden zijn.

  16. de laatste oehoe is weg, maar er zijn weer nieuwe. hetzelfde lot heefd ook andere dieren getroffen, zoals de wolf en de lynx
    ze zijn bejaagd en verdreven net als de oehoe. nou wachten ze tot ze terug in nederland zijn, zoals de oehoe gelukt is.
    al zien we liever de oehoe komen. en de roofdieren verdwijnen in nederland.

  17. Wat jammer weer om zoiets te lezen. Het is nog steeds zo. Er is weinig veranderd in de loop der jaren.

  18. Henriette,

    In die tijd was de oehoe nog niet in opkomst.Er waren dus simpelweg niet veel rondtrekkende oehoes.Dus was het niet eenvoudig een partner te vinden.

  19. Wat ik mij afvraag…waarom zit een oehoe daar 7 jaar lang zonder oehoe-partner? Moet er dan geen tweede geweest zijn? Het is toch eigenlijk instinct om een partner te vinden?

  20. Ja…die oehoe van den helder was de eerste in nederland. Maar in de middeleeuwen kwamen ze hier ook voor.Er is een artikel geschreven door een archeologe. ik dacht dat ik het al gestuurd had naar henriette, maar als dat niet zo is hoor ik het wel en zal er nog naar zoeken.

Geef een reactie

