De Oehoefluisteraar, deel II

VERMIST

Eén jaar later. Juli 2008.

Ook dit jaar hebben beiden (Stefan en het oehoevrouwtje) elkaar verschillende malen ontmoet.
In mei van dit jaar heeft Stefan wederom 3 jonge oehoes van het ouderpaar geringd, en ook daarna steeds weer het oehoevrouwtje aangetroffen.
Maar sinds enkele weken ontbreekt nu ieder spoor van haar.
In een omtrek van 4 kilometer met betrekking tot de broedplaats loopt een snelweg, een B-weg, een provinciale weg, begrenzen eindeloze hekwerken met prikkeldraad landschappen en weilanden, staan er 15 windmolens en 21 levensgevaarlijke hoogspanningsmasten.

Toch mag de EGE de hoop niet opgeven. Het oehoevrouwtje zou nog kunnen leven. Maar realistisch is deze hoop niet. Het oehoemannetje moet nu de drie jonge oehoes, die zelf nog geen prooi kunnen vangen, alleen verzorgen.
Onderstaande foto die in mei is genomen, eveneens zonder telelens en van zeer dichtbij, laat het vermistte oehoevrouwtje zien waar de EGE nu toch met enig verdriet aan terugdenkt.

Oehoefluisteraar3

Vertaald door Henriette

0 thoughts on “De Oehoefluisteraar, deel II

  1. @A3ana
    Nee….dit betreft niet Lotte, maar een ander Oehoe vrouwtje.
    Met een beetje geluk zien we Lotte vast weer volgend jaar. Of als de webcam aanblijft….misschien al in de winter.

  2. Oh oh, jullie hebben het hier toch over Lotte? Dat zou heel jammer zijn als ze niet meer komt en verongelukt is.

  3. Jonge oehoes schreeuwen net als vlaamse gaaien. En je hoort ze van vrij ver. Zien is lastiger.

  4. Ik stond gisteren nog op 20 meter afstand van een jonge oehoe in GLD en in de verte riepen pa en ma. Alle jonge oehoes ziten nu nog vlakbij hun geboortehol.

    Gejo

  5. Gejo, de oehoe in nederland is uitgevlogen zie je ze dan niet meer in nedeland of wel?
    Want het lijkt mij, dat het nu moeilijk is om oehoe,s te zien in de achterhoek en deST,pietersberg.

  6. Maar inderdaad is dit heel zeldzaam dat je zo dicht bijkomt, ik zie ze weleens vanuit de auto zittend op een heiningpaal langs het weiland, langs de weg

  7. ook een keer zar m,n oom te vissen op de maarseveense plassen bij het licht van een paar fakkels komt er een kerk uil langs, de fakkels hingen 2 meter boven de grond en de uil vliegt eronderdoor over m,n oom , hij schrok zich kapot en wij lachen natuurlijk.

  8. ik heb een veel leukere gejo, bij mijn oom staat een beeldje van een uiltje, en savonds schijnt het licht er een beetje op dan is net echt,verschilende mensen zijn er al ingetrapt. hihi

  9. Ik kwam net terug van de camping waar ik mijn gezin twee dagen geleden heb “gedropt”.
    Zit er een Bosuil op de weg te loeren nar de berm. Ik rijd er tot op een meter langs. De uil blijft zitten. Ik denk: “Dat is vast niet OK”. Dus rijd ik terug en stop naast de uil. Weer blijft hij zitten. Ik draai het raampje open. Hij kijkt me an met zijn gitzwarte ogen. Pas toen ik de deur open deed en ik het dier bijna kon pakken vloog hij weg. Niets aan de hand. Nog nooit had ik zo’n ontmoeting met de Bosuil.

    Gejo

  10. Ha Jo !
    Ja ik bedoel jullie. Leuk hoor om gezichten te zien bij de schuilnamen. Ook al moet ik bekennen dat ik volgend jaar wel niet meer zal weten welk gezicht ook alweer bij welke naam hoorde. Tja…. de ouderdom he 😉

    groet,

    gejo

  11. Wij hebben gezellig met je gepraat na afloop van je lezing. Dat vonden we allemaal erg leuk.

  12. Ben ook naar het VF geweest. Was er erg leuk. Was er met een paar vriendinnen. Bedoel je ons dan soms, Gejo

  13. hoi ik hoop ok dat er een 3e oehoe fluisteraar komt en dan met goede afloop maar dit is mischien hopen tegen beter weten in. maar hoop doet leven toch??

  14. ik heb dan niet goed opgelet denk ik,
    en ik was 1,5 uur weg met de exursie van half 1 tot 2 uur ben tot 3 uur gebleven en toen ben ik naar huis gegaan

  15. Ha Maarten,

    Ik was er zaterdag. In de Ralreigerzaal waren de hele middag lezingen betreffende beleef de lente. Dus geen stand of tent ( wel vogelbescherming natuurlijk).
    Zelf heb ik op zondag de lezing over de TV verzorgt en ontmoette een stuk of 5 dames van het Forum. Heel leuk om eindelijk eens gezichten te zien achter de schuilnamen !

  16. wat hoop ik dat het oehoevrouwtje weer terug komt, ze zou toch gevonden kunnen zijn? of is het gebied te groot, te ruig.

  17. ik ga, trouwens echt super die foto,s die je krijgt onverstelbaar hoe ze die maken.bewegende foto,s en toch haarscherp.
    om jaloers van te worden.

  18. Ah, dat is jammer. Waarschijnlijk was hij er dan alleen vandaag.

    Ik ben er nog nooit geweest. Vorig jaar kwam er ook al iets tussen. Maar ik wil er toch graag eens heen. Misschien lukt het volgend jaar.

  19. Oke trouwens, ik heriner dat gejo zij dat hij alleen zondag kwam en ik zaterdag.

  20. Nee, helaas kon ik beiden dagen niet. Ik ben op bezoek geweest bij andere dieren in nood. Stichting Pantera in Groningen.

  21. Hopelijk kan ik binnenkort een deel III neerzetten Maarten. Maar dan met een mooiere afsluiting.

  22. ik had al zo,n vermoede dat deel 2 eraan kwam .
    ik hoop echt voor stefan dat de oehoe nog leefd, maar met al de gevaren ben je toch bang voor een ongeluk.

Geef een reactie

